Fäst blicken på Pinterest

2012-03-02
Skrivet av Emma Brink

Om man har minsta lilla intresse för sociala medier har man inte kunnat undgå att Pinterest är The talk of the town just nu. Men om man inte vill samla fina bilder eller dela med sig av ett moodboard till sitt bröllop, vad ska man då ha det till, och finns det någon nytta för företag att ge sig in i leken?

Pinterest är det sociala nätverk som växer snabbast av alla. Enligt en ny studie driver Pinterest just nu mer trafik än YouTube, LinkedIn och Google+ tillsammans. Statistik av det slaget gör att man som B2B-marknadsförare inte bara kan vifta bort denna virtuella anslagstavla som en fluga.
 


 

Om man är ett företag som vill sälja smycken, kläder, väskor och andra tydligt visuella produkter så känns närvaro på Pinterest som en självklarhet, men för B2B-företag som säljer tjänster snarare än varor blir det genast lite mer komplicerat.

Visualisera er idé
Pinterest är inspiration genom bilder, så utmaningen blir att hitta ett sätt att visualisera er produkt och hitta bilder som kan representera vad som är ni och er idé.

  • Beskriv er företagskultur genom att visa bilder från event och tillställningar. Eller varför inte bilder på medarbetarna?
  • Har ni en blogg? Använda fina och stora bilder som förstärker innehållet och fäst dem sedan på Pinterest med länk till blogginlägget.
  • Bokomslag, tidningsomslag eller pressbilder är också bra att använda på Pinterest.
  • Lägg upp bilder på era glada kunder. Vem vet, kanske kan det generera ännu fler glada kunder?

Men som B2B-företag på Pinterest så handlar det inte bara om att visa fina bilder och inspirera. Tanken är att det ska driva trafik till er sajt och på så sätt vidare till ytterligare affärer. Därför är det viktigt att varje pin har en länk till vart ni vill leda kunden. Rätt bild leder till fler repins och på så sätt sprids länken vidare till kontakters kontakter i nätverket.

Som i alla andra sociala medier så handlar det om att bygga rätt nätverk för att nå ut med full effekt. Att gilla och dela med sig av andras innehåll är en förutsättning för att kunna växa och nå ut till fler. När någon ser att du delar med dig av deras innehåll är kommer de med stor sannolikhet att kolla in din profil och kanske dela med sig av ert innehåll.

Möjligheter och hinder
Pinterest är fortfarande nytt i Sverige och ännu mer så bland företag. Så var noga med att marknadsföra din Pinterestprofil i andra kanaler. Använd Twitter och Facebook för att berätta att ni finns på Pinterest. Men se till att inte spamma med varje ny uppdatering eller pin.

Men det ska sägas, Pinterest är inte optimalt för företag. Än. Det finns fortfarande förbättringar som kan göras för att det ska gynna företag på samma sätt som privatpersoner.

  • Det måste finnas ett enklare sätt att hitta folk att följa. Som det är nu kan man leta nya följare bland sina facebookvänner, men inte på ett bredare sätt. Bara att kunna leta bland sina Twitterfollowers också vore en klar förbättring.  
  • Pinterest frågar fortfarande efter för- och efternamn när man signar upp, vilket inte är det mest användarvänliga för företag.
  • Sen har vi ju frågan om upphovsrätt. Mycket som publiceras på Pinterest är upphovsrättsskyddat material och man börjar se nu hur sajter spärrar sina bilder för Pinterest. Vissa menar att Pintererst helt enkel är som en videobandspelare eller kopiator, två saker som är helt lagliga trots deras potentiella hot mot upphovsrätten medan andra hävdar att det är ren bildstöld.

Som vanligt så önskar man att man hade en framtidskikare och kunde sia vilken betydelse det nya sociala forumet kommer att ha för privatpersoner och för företag i framtiden. Men vad man kan konstatera är att man snabbt fattar tycke för bildsamlandet och når det bara några potentiella kunder som inte annars skulle hittat till er så får man nog säga att det är mödan värt att ge det ett försök.

 

Hej, du använder en gammalmodig webbläsare som inte klarar av att visa moderna webbplatser. Kom ikapp verkligheten med en ny webbläsare som till exempel