På Dagens Media har det debatterats Content marketing den senaste månaden. Inte konstigt i sig – Content marketing är hett. Det konstiga är snarare att det som debatteras är definitionen av Content marketing.

Det faktum att vi efter tre år med Content marketing som branschbegrepp fortfarande diskuterar definitionen, klyver hår och talar i egen sak gör mig trött.

Content-gate började med en krönika av IHR-studenterna Charlotte Bernett och Jens-Linus Lundgren-Widén. Det som följde var pajkastning, revirpinkeri och bitvis rent trams från en serie av repliker från förstå-sig-påare. Jag har undvikit att ge mig in i debatten på grund av den uppenbara risken att jag blir ännu en stolle som talar i egen sak (och som de andra, försöka marknadsföra mitt företag) på debattplats.

whatslappMan kan lätt se att en kommunikationsform som tolkas på så många olika sätt får svårt att överleva. Så till käbblet har lagt sig nöjer jag mig med att konstatera att Content marketing fungerar för OTW och våra kunder. Vi får nog bara ta och kalla det något annat ett tag.

Vi människor är lata svin, vilket på Birger Jarlsgatan visar sig varje vecka genom de påminnelsemejl som skickas ut om att tömma kylskåp, slänga gamla matlådor och allmänt försöka uppfostra oss som jobbar där. Varje vecka. Men det funkar tydligen icke.
Nu har någon tröttnat och vi möter the INTERNET OF THINGS genom en helt bisarr lösning som kallas WHAT’S LAPP.  Tydligen ska denna manick få ordning på medarbetare och drälleri. Fan trot, men visst är det humor i detta?

Hyllade, over there

I senaste podden av contentgurun Joe Pulizzi diskuteras den content-strategi OTW och SAS jobbade fram inför lanseringen av Scandinavian Traveler. Det är upphetsade tongångar i podden, lyssna här, från 0:45:50.

Vi är enormt stolta över vårt arbete med Scandinavian Traveler, det är ett koncept som långsiktigt kommer att skapa stora värden för SAS och det är hedrande att de valt att göra sin resa tillsammans med oss. Första numret är lanserat och sajten är uppe, men det kommer mer…

I nästa nummer (och på sajten) tar vi bland annat tempen på konsolkriget och spelen – Xbox one vs PS4, ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Varje år, ungefär vid denna tidpunkt, rullar spelutvecklarna ut sina stora releaser inför julen. Förra veckan kom Call of Duty – Advanced Warfare och snart rullar resten av megamulti-släppen ut. Detta är min högtid och den sammanfaller med att julmusten dyker upp i affärerna. Så kvällarna är enkla ett schemalägga nu. Lägga barn, jobba undan lite mejl och sen GAME ON!

Från och med nu och en månad fram hittar du mig efter 21.30 online med headsets på och ett stort glas julmust redo. Vi ses på slagfältet!

Anders RaskAnders Rask
vd OTW