Inget är sig likt i online video-världen sedan Facebook lanserade auto play för native video (videoklipp som laddats upp i Facebooks egen spelare) förra året. Ni har alla sett det när ni skrollar i appen, videoklipp från vänner och företag som startar och rullar utan att ni klickar på dem. Facebook hävdar nu att antalet videovisningar är i snitt över 1 miljard per dag vilket inte verkar orimligt med tanke på att den genomsnittlige besökaren tillbringade nästan 18 timmar på Facebook under september 2014 (!).

Average time spent per online visitor
Wired/Comescore

Den sociala mediegiganten, som redan utmanar Google om titeln ”Internets startsida”, har de senaste åren blivit en allt viktigare marknadsföringskanal och trafikkälla för såväl ”traditionella” medier som för företag och organisationer. Extremfallet är Buzzfeed som har fem gånger mer ”social trafik” än besökare från sök och i Sverige går det tretton på dussinet av nystartade klickbetessajter som lever på trafik från sociala medier.

Search vs Social
Buzzfead/Shareaholic

Så vad betyder det här för oss som sysslar med marknadsföring och content? Det är mest goda nyheter. Eller nyheter och nyheter, vi använder ju redan sociala medier för att driva trafik till vårt innehåll, den stora skillnaden är att vi nu måste ta ställning till frågan var vi ska publicera video, på Youtube eller på Facebook? Det enkla svaret just nu är både och, video som publiceras som inbäddad Youtube-länk kommer helt enkelt inte ses av lika många användare som en native Facebook-video. Nackdelen är dessvärre uppenbar, genom att sprida ut innehållet får varje publicering färre visningar och det straffar sig, framförallt hos Youtube, med sämre möjligheter att dyka upp i topplistor och relaterat innehåll.

Framtiden då? I kölvattnet på Facebooks videosuccé har Instagram lanserat, och Twitter aviserat liknande lösningar, och utvecklingen kommer inte att stanna där. Nästa steg är sannolikt att Facebook lanserar såväl förbättrade videosidor som live- och on demand-video-tjänster. Det som är säkert är att vi alla behöver skaffa oss en uppdaterad online video-strategi.

Gustav VidlundGustav Vidlund
Digital affärsutvecklare