Syns man inte, finns man inte. Men lyckas man nå igenom bruset kan man helt plötsligt nå hundratusentals människor. Ibland miljoner.
OTW har en metodik som är enkel, men samtidigt svår. Vi producerar vass kvalitetsjournalistik som läsarna vill läsa, och som andra medier ibland tycker är så spännande och intressant att de uppmärksammar nyheterna i tv-inslag, tidningsartiklar och i övriga kanaler. Vi kallar det opinionsdriven journalistik.

Här är några exempel:

Sunt Förnuft, Skattebetalarnas tidning, hade för några veckor sedan nyheten: ”Maud Olofsson bryter tystnaden och skriver själv om Nuonskandalen”. Aftonbladet nappade, toppade webben och gav dessutom mycket bra cred. Både bild på omslaget och hänvisning till ”Sunt Förnuft” i puffen på förstasidan på Aftonbladet.se (1,6 unika besökare per dag). Strax efteråt hade Expressen.se också nyheten (900 000 unika besökare per dag).
Skattebetalarnas kamp mot slöseriet hade helt plötsligt möjligheten att nå 2,5 miljoner människor.

Skog & Industri, Skogsindustriernas tidning, där vi skriver att ”flera tåglinjer hotas av akut stopp på grund av dåligt underhåll”. Avslöjandet gick nyligen till SVT:s Rapport som toppade sin 19.30-sändning med nyheten (1,3 miljoner tittare per dag).
Skogsindustriernas vädjan om bättre underhållna tågspår blev förstanyhet i Sveriges största nyhetsprogram.

Besöksliv, Visitas branschtidning, berättade om socialdemokraternas och Stefan Löfvens hot om höjd restaurangmoms. Centerpartiets Annie Lööf gick till attack, höll upp tidningen och citerade artikeln i riksdagens talarstol under den direktsända partiledardebatten innan valet.
Tidningen blev en del av valrörelsen.

Motor, Motormännens medlemstidning, spelade en avgörande roll när riksdagen för två år sedan röstade ja till en ny mobil-lag. Ett första avslöjande om en okänd rapport som visade att ”Att olycksrisken ökar 23 gånger när man sms:ar” följdes upp av ett 20-tal reportage med nya undersökningar och statistik, och intervjuer med experter och politiker som tvingades att agera. Samtidigt pumpade Motormännen in huvudargumentet: ”Olycksrisken ökar 23 gånger”.
Tidningen låg bakom riksdagens ja till en ny lag.

Det här är bara några exempel, men bevis på att en satsning på kvalitet i egna mediekanaler kan få stora mängder förtjänade media. Högkvalitativ journalistik i våra kunders tidningar och övriga mediekanaler ger effekt – och är många gånger bättre än traditionell PR.

Michael JonssonMichael Jonsson
Account Director