Det brittiska public service-bolaget ska slå sig in på ett, för dem, nytt område. I dagarna lanserade nämligen BBC sin nyaste satsning, contentbyrån BBC StoryWorks.

StoryWorks ska ha kontor i Singapore, Sydney, New York och London, enligt ett pressmeddelande från bolaget själva. De kommer att sitta ihop med BBC Advertising.

Tanken är att jobba ihop med företag och varumärken som kompletterar BBC:s utbud. Där ingår exempelvis BBC World News, bilprogrammet Top Gear, BBC Good Food och bbc.com.

StoryWorks kommer att erbjuda Branded Content, Partnered content och Sponsored content.

En snabb googling visar dock att detta kan komma att mötas av kritik i Storbritannien. Precis som här i Sverige råder nämligen en het debatt kring finansieringen från licenspengar.

Bland annat menar andra mediebolag att licenspengarna snedvrider konkurrensen. När BBC nu utökar sitt utbud av kommersiellt finansierade verksamheter lär inte den kritiken tystna, direkt.

Hur ställer sig SVT-bossen Hanna Stjärne till en egen contentbyrå, tro?

(Fun ”fact” utifrån en till snabb googling: Om man har en svartvit tv så ska det än i dag att få rabatt på den brittiska tv-avgiften, som i dag ligger på 145 pund – eller 1 889 kronor.)

Gustav KarlssonGustav Karlsson
Reporter och webbredaktör