Majoriteten av er håller i en telefon när ni läser det här. Bra! Så länge du har den senaste Youtube-appen för Android eller iOS ska länkarna nedan fungera utmärkt. Men om du hittat hit genom en web browser – se då till att du installerat den senaste versionen av Opera, Chrome, Firefox eller Internet Explorer på din dator. Tittarupplevelsen är dock bäst i mobilen.

Det är väldigt mycket snack kring Virtual Reality just nu. Och det med all rätt! OTW:s vd Anders Rask har tidigare tagit upp ämnet här i bloggen. Jag fortsätter tjatet, denna gång med fokus på film.

Från att ha varit något för de mest framåtsträvande filmskaparna och entusiastiska early adopters när det gäller AV-teknik håller nu Virtual Reality och 360-film på att slå igenom stort och bli mainstream. Vi är inte riktigt där ännu, möjligen får vi vänta ytterligare något år, men vi kommer helt klart se många fler 360-filmer under 2016, både enklare filmer från de som testar på tekniken för första gången och riktigt bra storytelling från tyngre aktörer med betydligt större budgetar.

gopro_mindreAtt som tittare befinna sig mitt i storyn istället för att titta på den genom en traditionell rektangulär skärm ger så klart en helt ny dimension till upplevelsen. Man blir minst sagt uppslukad när man får möjlighet att vara i mitt i centrum av en cykeltur på Gran Canaria, surfing på Tahiti, en hissnande berg- och dalbanefärd i Seoul eller se precis allt av Buckingham Palace.

Vissa menar att vi är på väg mot en revolution när det gäller både filmskapande och tittarupplevelser, ungefär som när färg-tv introducerades i mitten av 60-talet.

Facebooks Mark Zuckerberg är en stor entusiast av 360-filmer: ”This is just the beginning of what we can do with virtual reality and 360 video. I believe virtual reality has the potential to change the way we live, work and communicate in many ways. Pretty amazing.”

New York Times och Discovery är några av de aktörer kommit längst i sitt 360-filmskapande. Se till att ladda ned deras VR-appar (nytvr och discovery vr), där finns mycket spännande innehåll av hög kvalitet att ta del av, inte minst New York Times kritikerrosade film ”The Displaced” som handlar om tre flyktingläger i Syrien, Ukraina och Sydsudan.

Och när nu kameratillverkarna ser en tydlig efterfrågan och på allvar börjar serieproducera utrustning så kommer 360-filmen bli allt vanligare. Att både Youtube och Facebook sedan några månader tillbaka möjliggör visning av 360-filmer betyder dels att distributionen finns där rakt framför oss, dels att vem som helst med en mobiltelefon kan röra sig omkring i virtuella miljöer, med eller utan Google Cardboard, Oculus Rift eller liknande headsets.

Oculus_web

Det här ger så klart varumärken unika möjligheter att kommunicera och engagera med sina målgrupper på ett nytt sätt med ny sorts storytelling, nya format och interaktiva moment.

Vi på OTW är redan ur startblocken när det gäller produktion av 360-filmer och håller i skrivande stund på med att laborera med flera filmidéer. Välkommen att höra av dig om du vill veta mer eller testa den här fantastiska tekniken.

Niklas Wallenberg
Affärsutvecklare rörlig bild