Redan 2013 lanserade Instagram sin funktion för sponsrade inlägg, men bara för speciellt utvalda varumärken. Sedan september 2015 så är deras API öppet för fler och snart för alla företag, stora som små.

Den 30 september öppnar Instagram upp för svenska annonsörer. De hoppas med sin nya reklamfunktion hjälpa företag att nå vanliga marknadsföringsmål så som ökad medvetenhet, besök på webbplatser, intresseanmälningar, nedladdningar och köp.

Låt oss titta lite närmare på vad som är nytt med de sponsrade inläggen.

  1. Bildsnurra
    I stället för att bara lägga upp en bild eller en video på max 15 sekunder som varit standard tidigare kan man i sponsrade inlägg publicera ett bildspel på upp till fyra bilder, med bildtexter. Företagen får också dispens vad gäller längden på videoklipp och kan lägga upp filmsnuttar på upp till 30 sekunder.
  2. Knappar för direkt respons
    Annonsörerna kan publicera klickbara länkar som tar besökaren till annonsörens webbsida. Det kommer att finnas fyra klickbara länkar att välja på: ”Learn more”, ”Install now”, ”Sign up” och ”Shop now”.
  3. Målgruppsanpassning
    Tidigare har annonsörer kunnat målgruppsanpassa efter ålder, geografi och kön. Men i och med Instagrams samarbete med Facebook kan de nu också anpassa sin kommunikation baserat på intresse och personligt nätverk hos sin målgrupp.
  4. Mätverktyg
    Målgruppsanpassningen är inte den enda funktionen där Instagram tar hjälp av sin ägare Facebook. Även analysdelen är hämtad därifrån. Annonsörerna kan se vilka det är som klickar och vilka som går vidare till att agera på deras budskap. Detta hjälper marknadsförare att kunna redovisa ROI på det sponsrade inlägget.

Och så några saker att tänka på när man väljer att annonsera på Instagram

  1. Hög kvalitet på innehållet
    Precis som på Facebook så belönar Instagrams algoritmer annonser som engagerar målgruppen med relevant innehåll, så det är viktigt att göra en ordentlig målgruppsanalys för att ta reda på vad de verkligen vill ha. Att skapa unikt innehåll anpassat för just Instagram blir också viktigt.
  2. Instagram är inte bara för premiumsegmentet av varumärken
    Visst har det varit enklare för visuella premiumvarumärken att göra sig hörda på Instagram. Men allt fler B2B-företag tar nu steget ut på Instagram.
  3. Instagram är inte Facebook
    Trots sin nära relation så är det viktigt att komma ihåg att Instagram inte ÄR Facebook. Instagram har fortfarande betydligt yngre användare än Facebook. Dessutom använder besökarna de två olika plattformarna för helt olika syften. Instagram-användare är också i högre grad villiga att engagera sig i de olika varumärkena.
    För marknadsförare är det alltså viktigt att ta reda på hur deras målgrupp använder plattformen för att hitta nytt innehåll som de är intresserade av.

Källa: Contently