Gränslöst, skräddarsytt och interaktivt – kommunikationstrender att hålla koll på

Av: Benke Carlsson

21 februari 2017

2017 är här och OTW:s Helena Lindblad höjer blicken och spanar in i framtiden. Hon finner tre teman som kan tar din kommunikation vidare. 

Gränserna mellan vem som gör vad i kommunikationsbranschen fortsätter att suddas ut. Content-, PR-, varumärkes- och reklambyråer konkurrerar ofta om samma kunder och tvingas hitta nya kreativa grepp för att ta hem uppdragen. Helena Lindblad ser en liknande trend hos företag och organisationer

Trend #1: Gränslösa samarbeten

– Många ger sig ut på ny terräng för att utveckla sina varumärken. Lidl är ett exempel som vågat sticka ut hakan. För några år sedan startade de den omtalade restaurangen Dill och i julas gav de sig in i musikbranschen. Tillsammans med den amerikanska The Voice stjärnan Emily Roberts skrev de en hitlåt och producerade en musikvideo till kampanjen #santaclara.

Även H&M fortsätter bana väg för intressanta artistsamarbeten. Och på OTW producerar vi nu humorsketcher tillsammans med Gina Tricot och Cecilia Forss.

Helena Lindblad, Affärsutvecklare OTW

Helena menar att trenden att tänka och agera gränslöst är ett utomordentligt sätt för företag att vidga sina vyer. Det gör det möjligt att nå fram med budskap till en ny målgrupp och samtidigt stärka sitt varumärke. Är du en intresseorganisation? Skapa ett innehåll som berör, fast på ett nytt spännande sätt, och i nya kanaler. Är du ett företag som sysslar med rigid bokföring eller säljer stora maskiner? Anspela på mjuka värden, väck känslor hos tittaren och få dem att uppleva något nytt genom bild, text och musik. Helena tycker det är roligare att följa ett företag som vågar sticka ut och prova nya saker. Därtill ökar även chanserna att få med media på tåget. Ingen kommer ihåg en fegis.

– Jag tror att vi rätt snart får ser fler företag och organisationer släppa egenproducerade serier, agera distributionskanal och aktivt börja konkurrera med tv-kanalerna om tittarna. Vi på OTW är i färd med att utveckla en webbserie åt en kund inom employer branding. Det blir ett smart sätt för ett dem att visa upp sin arbetsplats och de värden de står för.

Trend #2: Skräddarsytt content

Mängden data som företag sitter inne på om kunder och marknad i stort växer lavinartat. Framöver hittar företagen allt smartare sätt att ta reda på vilken typ av tjänster och produkter som intresserar deras målgrupper. Rätt analys gör det möjligt att skapa innehåll utifrån vad en specifik publik vill ha, och se till att kommunicera på rätt plats, vid rätt tidpunkt.

– Hemnet är bra på detta. Efter att ha samlat på sig information från två miljoner svenskar om hur vi helst vill bo skapade de det ultimata hemmet tillsammans med arkitektbyrån Tham och Videgård. Resultatet: Hemnet hemmet. Ett roligt, smart och effektivt sätt att ta tillvara på information och samtidigt skapa en produkt som tilltalar målgruppen. En prisbelönt kampanj som fick stort genomslag och visade på vikten av att ta hand om sina data.

Hemnet hemmet

Hemnet hemmet

I framtiden blir vi vana att få skräddarsydd reklam utefter våra egna preferenser. Det kan handla om köpbeteende, ålder, umgänge och intresse. Reklamfilm som riktar sig till en bred publik kommer istället användas för att skapa kännedom om ett visst varumärke eller om ett företag som vill ompositionera sig på marknaden. Detta ställer förstås stora krav på företagen. Kunderna förväntar sig att kommunikationen ska vara rätt vinklad, rätt riktad och personlig.

– Lyckas man inte och försöker nå en kundgrupp med ett felvinklat innehåll kan effekten bli det motsatta. Kunden blir irriterad och får en negativ bild av varumärket. Förtroenden förbrukas snabbt.

Trend #3: Interaktivt content

Att få publiken engagerad förutspår Helena blir den viktigaste trenden 2017. Få har missat Skam och den delaktighet tittarna kände med seriens karaktärer. På ett smart och genomtänkt sätt fortsatte NRK att engagera tittarna efter varje avsnitt genom att låta dem ta del av de fiktiva karaktärernas sms-konversationer, Instagramuppdateringar och personliga meddelanden på Facebook. Något hon tror många varumärken kan lära sig mycket av.

– Publiksuccéer i all ära, men jag spår att vi kommer se mindre av storproduktioner och mer skräddarsydda format som riktar sig till en specifik målgrupp. Det handlar i grund och botten om att engagera publiken genom att låta dem bli delaktiga i ett sammanhang. Mata dem med innehåll efter att serien tagit slut och belöna dem längst vägen. Varför inte skapa en webbserie där tittarna får vara med att bestämma hur handlingen ska fortsätta? Eller varför inte bygga in ett spelmoment, ”gamification”, där man som tittare blir belönad efter hur mycket man i slutändan kan om innehållet?

– Några som lyckades skapa en rolig interaktiv kampanj är hotellkedjan Hotels.com. I annonsen lekte de med det ordet skip som kan betyda både hoppa över och hoppa hopprep på engelska. Testa själva och se vad som händer när ni trycker på knappen ”Skip add” här.

Helena tror att VR och 360 kommer att fortsätta att vinna mark. Tekniken förfinas och vi får fler kanaler som Facebook 360.

–Jag tror vi bara sett toppen av ett isberg av interaktivt content. Om några år känner sig tittare snuvade på karamellen om de inte får vara med och styra innehållet i en serie, byta musik mitt i filmen eller genom VR själva kliva in i den fiktiva världen.

Sammanfattning:

2017 blir året då varumärken närmar sig sin målgrupp eller sina kunder med hjälp av ett mer personligt tilltalssätt och engagerande innehåll. Samtidigt finns utmaningar som hovrar i vassen. Tittarna kommer att ställa högre krav på att varumärken använder data för att publicera ett innehåll som passar just dem. Och företagen i sin tur kommer fortsätta ställa krav på byråerna att leva upp till satta KPI:er. Det gränslösa klimatet som råder skapar möjligheter att bryta ny mark och locka en ny målgrupp med ditt innehåll. Och genom att ge tittarna makten höjer man insatserna för att skapa engagerande innehåll som håller för ett visst varumärke eller kanal; och för flera säsonger.

Utmaningen blir att bestämma hur personlig en kampanj ska vara, individanpassad eller ska den rikta sig till en större, bredare målgrupp? Jag tror att företag som vågar skapa gränsöverskridande innehåll utefter satta mål, tydliga KPI:er och dataanalys kommer gå segrande ur striden. I slutändan handlar det om att skapa relevant innehåll som engagerar. Oavsett bransch, produkt eller målgrupp.