Hallå där Hermine Abdon, OTW:s nya analytiker

Av: Benke Carlsson

21 februari 2017

Berätta om det där med att du brinner för digital analys…
För mig är digital analys så mycket mer än siffror och Excelark. Det handlar om att hela tiden leta efter nya saker och nyheter. Digital Analys liknar att lägga pussel, allt hänger ihop och det mesta går att lösa, även om det kan vara lite klurigt och ta väldigt lång tid. En annan viktig del i arbetet är fantasi. Du behöver fantasi för att kunna tolka data och hitta nya insikter och trender innan de blir för mainstream. Egentligen handlar det mycket om att alltid vara steget före ens konkurrenter. Vi bombarderas dagligen med email, nyheter, push-notiser, sociala media och reklam och då är det avgörande att veta hur man ska bete sig online för att få uppmärksamhet, utan att upplevas som påfrestande. Så digital analys är något av en perfekt blandning av verklighet och kreativitet.

Hermine Abdon

Hermine Abdon, analytiker på OTW

Du har ju även arbetat mycket med influencers….
Jo, och det ju en ”ny” trend, som egentligen ett av de äldsta PR-tricken. Samtidigt kan det var lite komplext. När alla vill ha en stark konvertering i sociala medier, på webbplatser och bloggar, och det med en hög SEO-rankning, slutar insatserna lätt i kaos. Då fungerar influencer marketing bra. Kort sagt, den hjälper till att öka trafiken till webbplatser och engagemangen i sociala medier. Om rätt använt kan det även öka SEO-rankning och sälj på ett både effektivt och prisvärt sätt. Samtidigt är det förstås viktigt att förstå vilka personer som är bra för just ditt förteg/kund. Och det är där analysen kommer in, att hitta de perfekta själar som kan skapa den där magin. Det roligaste med influenser är att det fungerar. ROI sker snabbt, vilket många upplever som väldigt tillfredställande. Och det är verkligen intressant att förstå och analysera detta.

Vad gjorde du innan OTW?
De senaste 10 åren har jag bott utomlands och fick upp ögonen för analys under min magister examen på Imperial College London. Därefter började jag arbeta med marknadsföring på Estée Lauder i London, men drömmen var att få arbeta på en byrå i New York så jag sökte mig dit och efter några tuffa månader fick jag anställning som social media analytiker på Whispr Group i New York. Där jobbade jag med olika företag, stora som små, i olika branscher – allt ifrån musik till mode. Det senaste året har jag frilansat inom olika analysområden, allt ifrån havreindustrin i USA till hälsovård i Storbritannien.

Ok, vad gör du annars?
På min fritid umgås jag med mina kompisar, familj, tränar och reser. Jag älskar att upptäcka nya kulter och träffa nya människor. Och jag älskar natur och djur, vilket är lite ironiskt med tanke på att jag bott mitt i London och New York i nästan 10 år. Men i grunden är jag en hästtjej och tillbringade typ 90 procent av min uppväxt i stallet.