Kanhända att robotar tar över världen någon gång. Men vi kan lova att det här gänget inte kommer att ta över content marketing inom den närmaste framtiden.

Hal 9000 från År 2001: Ett rymdäventyr – för att han hatar mänskligheten
En av de viktigaste framgångsfaktorerna inom content marketing är att visa att du i alla fall har en grundläggande vilja att hjälpa människor. Hal bryr sig inte alls om människor, tvärtom, vad han anbelangar kan mänskligheten lika gärna dö ut.
Använd empati för att låta mer mänsklig i din content marketing. Använda sanna berättelser som visar att du vet läsarens sits och vill hjälpa.

WALL-E – för han kan inte variera sig
Alltså, man älskar ju WALL-E, men helt ärligt så säger han ju typ bara ”Wall-e” och ”Eve”. För att bli framgångsrik inom content marketing så behöver man har större bredd än så. För att vara en förebild måste man visserligen hitta sin nisch, men man kan inte säga samma sak om och om igen.
För att variera sitt budskap kan man till exempel prata om nya trender, förändringar över tid och framtidsspaningar. Låt kreativiteten flöda!

Fembots från Austin Powers – för de har själviska motiv
Femboterna existerar bara för en enda sak, att döda Austin Powers. Hur ofta händer det dig att du klickar på något som verkar intressant, bara för att hamna där någon försöker sälja något till dig? Det är Fembot content marketing. Inte bra.
Innehållet ska alltid ha ett syfte, men det syftet måste inte alltid vara en ekonomisk vinst.

Plåtmannen från Trollkarlen från Oz – för han är för gnällig
Många gillar Plåtmannen, men vem skulle vilja dela en taxi med honom? När man väl kommit fram är man deprimerad. Bra content marketing är inte gnällig, den är informativ, underhållande eller inspirerande.
Allt man behöver göra, precis som Plåtmannen, är att försöka ändra perspektiv. Gör det till en regel att försöka ge dina läsare en bättre uppfattning om dig, ditt varumärke och ditt liv.

Ed-209 från RoboCop – för han har ingen strategi
Om du inte har sett filmen så rekommenderar vi dig att hoppa över scenen i mötesrummet med Ed-209. Man kan lätt påstå att han inte dömer någon särskild, han bara pekar och dödar.
Content marketing utan strategi och guidning farligt. Det kostar mycket tid och pengar till ingen nytta.
Ifrågasätt varför ni väljer ett visst innehåll i en viss kanal. Använd statistik och analys för att utveckla ert framtida innehåll

Källa: Huffington Post