Jag läste nyss resultaten från EPiServers senaste undersökning om mobilvanor (i samarbete med Cint, ladda ner här). Det kanske mest intressanta var uppgiften att mer än nio av tio användare med smart mobil (92{757e0bd25f25d548a449921cbe2bf4c164d4693e71b31cb36bf47a357d57d6f0}) har upplevt problem med att surfa på mobilsajter, och att hela 39{757e0bd25f25d548a449921cbe2bf4c164d4693e71b31cb36bf47a357d57d6f0} som kommer till en svåranvänd mobilsajt lämnar den för att aldrig komma tillbaka igen. Det kan handla om att länkarna är för små, att det behövs för mycket scrollning eller att det tar för lång tid att ladda. En god nyhet är i alla fall att fler än tidigare tycker att de hittar den information de söker. Med tanke på hur mycket surf som görs från mobilen, så blir det oerhört viktigt för ett företag eller organisation att ha en fungerande mobilsajt.

Undersökningen visar också att de vanligaste orsakerna att använda mobilen är tips och tristess, (inget nytt där kanske), men när det gäller surf på sajter, så är det att kolla mejl och att söka information som ligger i topp. De flesta klickar på en länk i ett mejl eller i sociala medier och surfar in därifrån. Bra nyhetsbrev är alltså fortfarande effektiv kommunikation, om nu någon tvivlade på det. Närvaro i sociala kanaler blir ännu mer viktigt när det kommer rapporter som den att Facebooks news feed har blivit viktigaste källan till nyheter, underhållning och information för enormt många användare. Facebooks Instant Articles som laddar nyheter från stora medieaktörer snabbare och direkt i feeden förstärker ännu mer den trenden, och Google lanserade i dagarna ett liknande verktyg, som ska ladda nyheter snabbare efter en google-sökning.

Nu har ändå nio av tio svenskar mellan 15 och 80 år en smartphone, och ökningen är mycket stor i gruppen 56-70 år, en grupp som tidigare fått merparten av sin information från andra ställen. Det är snart 2016, och det går inte att ha en webb som fungerar halvbra i mobilen, eller att inte ha en strategi för sociala kanaler.

Här är förresten bra helgläsning från DN, om vad som styr innehållet på Facebook!

Jessica Arhammar

 

Jessica Arhammar
Digital strateg