Vad har en bilaffär med content marketing att göra? Kanske inte så mycket. Men data om kunders beteenden, till exempel vid en bilaffär, ger bättre content. En trend som spås öka kraftigt framöver.

I en ny rapport har amerikanska CMA, Content Marketing Association, tittat närmare på content marketing kontra data – och hur företag och byråer kan använda data i sina contentstrategier. Det handlar om den enorma mängd information som samlas in om oss, framförallt på nätet. Vad delar vi, vilka sajter besöker vi, vad söker vi på och så vidare.

Rapporten visar att 83 procent av contentbyråerna i USA kommer att öka sitt användande av data under 2015. Att använda data om sina kunder kan förstås ge en rad insikter, både övergripande och på stor detaljnivå.

För content marketing-branschen finns flera intressanta siffror i rapporten (gäller USA):

  • 35 procent uppger att de delar content som har något praktisk värde. Tätt efter kommer content som stärker ens personliga varumärke, 32 procent.
  • 50 procent av all mobiltrafik är video.
  • Att lägga till ”video” i ärenderaden på ditt email/nyhetsbrev ökar öppningsgraden med 19 procent.
  • Att titta klart på ett videoklipp är betydligt vanligare via mobiler (0,49 procent) än via desktop (0,24 procent).
  • 2017 kommer 87 procent av alla uppkopplade enheter vara mobiler eller surfplattor.

Och hur var det med den där bilaffären? Jo, i en undersökning över tio år, blir det tydligt hur våra köpbeteenden har ändrats.

• 2003 besökte en köpare i snitt fyra bilhandlare innan man bestämde sig för bil. 2013 var snittet 1,5.
– Ok, beslutet fattas någon annanstans.

• 2003 var det en procent av köparna som letade information om sitt köp på nätet. 2013 var det 92 procent.
– Ah, beslutet tas såklart på nätet.

• Den genomsnittliga bilköparen konsulterar 18,2 källor på nätet innan hen bestämmer sig.
– Det ger många möjligheter att påverka kunden.

• 40 procent köpte till slut ett märke som egentligen inte var deras favorit, och 21 procent köpte ett märke som de inte alls hade tänkt från början.
– Inget är förutbestämt.

Analys av tillgänglig data ger ökad kunskap om kunden, vilket ökar relevansen och kvaliteten på det innehåll som produceras. Det leder till effektivare content marketing. Och det gör det dessutom lättare att mäta effekten av den.

Evelina Stucki
Account Director