Vem delar med sig när det bara är att gilla?
IIS försläpp av ”Sociala medier – svenskarna och internet 2015″ intresserar många.
Det här innebär trenderna för dig och ditt företag.

70% av oss svenskar är medlemmar på Facebook och nästan hälften använder det varje dag. De flesta av oss blir däremot mindre och mindre aktiva. Vi delar färre inlägg och uppdaterar bara någon gång i månaden eller än mer sällan. Dessutom går Facebook i en riktning mot att bli mer som ett nyhetsflöde du följer snarare än aktivt påverkar.

Antalet användare på Twitter har fördubblats på tre år till 22% av användarna på sociala medier. Likt Facebook använder vi mediet främst till att passivt följa ett nyhetsflöde. Det ställer högre krav på ditt innehåll för att användaren ska bli engagerad och dela. Du kan i dag inte vara för allmän i dina budskap utan måste vara mer specifik mot din målgrupp.

Sju av tio i åldrarna 12–25 använder Snapchat dagligen. För att påverka målgruppen via live- eller discovery stories krävs ett direkt samarbete med Snapchat.

Instagram har fått en stark ställning bland svenskarnas sociala medier (40%). Störst är mediet i den yngre målgruppen 12-25 år. Instagram är den kanal som ökade mest senaste året och lockar användare högt upp i åldrarna. Hos Instagram behöver vi inte aktivt berätta och argumentera likt på Facebook om varför vi delar något. Vår handling är bara ett gilla men publiceras ändå som en delning i det ”sekundära” aktivitetsflödet. Företag måste först uppmärksammas i startsidans flöde för att sedan även snappas upp i aktivitetsflödet. Aktivitetsflödet kommer bli allt mer intressant framöver och med tiden likna nyhetsflödet på Facebook och Twitter. De sponsrade inläggen på startsidan bidrar troligen till att vi snart är mer intresserade av att följa vad våra vänner gillar än att bara följa deras foton. Här får vi dessutom en sorterad vy, bort från den sponsrade inläggen som vi och våra vänner inte är intresserade av. Den Instagrambild som sticker ut eller verkligen engagerar oss så till den grad att vi väljer att gillar bilden, alternativt taggar varandra på den, är vinnaren i långa loppet.

E-post och meddelanden dominerar vår kommunikation på nätet. Själv inser jag hur många nyhetsbrev jag börjat följa genom åren och går nu på offensiven för att rensa bort en del av de nyhetsbrev som trillar in. Vi blir allt mer selektiva för att få tillgång till den kvalité av information vi eftertraktar. Ditt erbjudande är i långa loppet inte det enda skälet till att personer följer ditt nyhetsbrev. Följarna vill även försäkra sig om att du fortfarande håller vad du lovar. Artiklar om din verksamhet och CSR-arbete lägger grunden till en mer sund relation till dina följare, och behöver inte primärt leda till konverteringar via erbjudanden. När du hittar nya leads som besökt din hemsida är det också viktigt att hålla en personlig ton och skapa så relevanta mail som möjligt i strategin för din automatiska marknadsföring via E-post.

Linkedin använder 22% av oss, men mindre frekvent än andra sociala medier. När vi privatiserat våra Facebook-konton för att framtida arbetsgivare inte ska få full insyn i våra liv expanderar Linkedin. Här finns i dag stora möjligheter att ta marknad som en seriös arbetsgivare och hitta nya samarbetspartners. Vi ägnar oss här åt proffsigt skryt och visar våra färdigheter långt bort från utlandsresan med vännerna som publicerades runt 2010 på Facebook.

Fem år går fort och idag publiceras semesterbilderna i stället på Instagram. Ett vykort till vänner och bekanta om att vi mår bra med hjälp av gratis WIFI på en restaurang där vi så klart äter gott #instafood.

Jonas Johansson
Digital projektledare OTW

Källa: http://www.soi2015.se/sociala-medier/