Snapchat lanserar Memories, något som företagen kan dra nytta av i sin marknadsföring till de yngre målgrupperna. Men är det positivt eller negativt?

Snapchats raketutveckling har väl inte undgått någon som har koll på kommunikation eller som har en tonåring i sin närhet. Själv kan jag knappt minnas när jag senast såg min trettonåring titta på mobilen utan att ha en knäpp min, följt av ett nöjt leende. I juni 2016 var antalet dagliga aktiva användare uppe i 150 miljoner (Statista). Det är 20 miljoner fler än månaden före.

En av de unika egenskaperna med den här kanalen har varit att det som händer på Snapchat, stannar på Snapchat. Det finns ingen historik, det man lägger upp försvinner inom ett dygn. Det innebär att också företagens Stories försvinner efter 24 timmar, och att man skapar dem ”on the go”. Nu lanseras dock Snapchat Memories, som kommer att förändra både privatpersoners och företags användning av Snapchat. (Om du inte har Memories än, ladda ner senaste uppdateringen av appen, Snapchat skickar en chatt när det är aktiverat.)

Med Memories kan företag skapa content av bättre kvalitet, eftersom det går att skapa snaps i förväg, eller helt enkelt ta content från andra kanaler och lägga till på memories. Företagen kan alltså lägga ut mer genomarbetade Stories, med snyggare bilder och budskap. Men som med all utveckling i populära sociala medier, så finns det också en risk med att innehållet blir ”finare” och mer genomarbetat. Charmen med Snapchat är ju att man får vara ful och knasig, eftersom allt ändå försvinner efter ett dygn. Känns det mindre äkta om företagen som har blivit populära på Snapchat plötsligt börjar göra högkvalitet och samma bilder/filmer som i andra kanaler?

Något annat som kan förändra Snapchat framöver är spridningen till äldre åldersgrupper. Traditionellt lämnar ju den yngre målgruppen en social kanal när deras föräldrars åldersgrupp börjar inta den, och Snapchat går upp i åldrarna, även om det smyger sig på. Det är tyvärr svårt att hitta aktuell statistik kring användningen av sociala medier i Sverige, mellan IIS årliga rapporter är det tunt med pålitlig statistik. I USA är det mer aktivitet på den fronten, men det går så klart inte att ta ett amerikanskt diagram och påstå att det ser likadant ut i Sverige. Ändå måste jag nämna det intressanta i att statistik från USA (Statista feb. 2016) visar att åldersgruppen 18-24 nu är störst på Snapchat (37%), medan gruppen 13-17 år har siffran 23%. I Sverige (se diagram från nov. 2015) är det gruppen 12-15 år som använder Snapchat mest, följt av 16-25 år. Frågan är om det vid det här laget har skiftat även här.

Kanske Pokémon Go får de yngre att tänka på något annat ett tag. : )