2013-06-28

Vad är The Beauty inside?
En film och ett socialt projekt sponsrat av Intel och Toshiba som ägde rum hösten 2012.
En man, Alex, vaknar upp varje morgon som en ny person till det yttre - och så en dag blir han kär. Det är en lockande premiss för en film men inte riktigt Hollywoodkompatibelt då såna filmer behöver en eller två filmstjärnor i huvudrollerna.
Vad premissen däremot är perfekt för är sociala medier, där det faktum att man behöver involvera så många människor som möjligt är själva poängen.
The Beauty Inside blev sex Youtube-avsnitt med Topher Grace, Mary Elizabeth Winstead och ett dussintal vanliga fans som fått rollen som Alex efter auditions via webbkamera.

Vem stod bakom?
Intel och Toshiba. Intel ville promota sitt "Intel Inside" och Toshiba ville visa upp sin nya "Ultrabook".

Funkade det?
Ja det måste man väl ändå påstå. Över 70 miljoner visningar och en 97-procentlig approval på Youtube. Hur varumärket mottas av kunderna ökade med 66% för Intel och med 40% för Toshiba. Deras försäljning ökade med 300%. Filmen har vunnit både Emmys och Guldlejon tillsammans med ett gäng andra priser inom content marketing och webb.

Vem kom på konceptet och skrev manus?
Det gjorde byrån Pereira & O’Dell i San Fransisco, tillsammans med regissören Drake Doremus för att putsa på dialog och scener.

Hur var konsumenterna delaktiga?
Den 45 minuter långa filmen gjordes med luckor för innehåll från konsumenter och fans. På Facebooksidan fick fansen skicka in sina versioner av Alex videodagböcker och sedan valdes 100 ut, alla av olika kön, ålder, etnicitet etc.

Reslutatet:
En kärlekshistoria berättad av två teknikföretag blev den mest delade företagsmärka videon under samma tidsperiod som OS och releasen av iPhone 5. Det engagerade hundratusentals fans att ge och be om relationsråd och diskutera frågor om identitet och hylla idealet - som är samma för människor som datorer - att det är insidan som räknas.

2012-09-25

Mellan 2005 och början på 2008 var Myspace världens mest besökta sociala nätverk. I juni 2006 var det den hemsida som hade flest besök i hela USA, till och med fler än Google. Men i april 2008 blev de omsprungna av Facebook, och blev därmed ännu ett offer som den nya nätverksgiganten skövlade på dess väg till världsherravälde, tillsammans med sajter som Friendster och svenska Lunarstorm.

Förra året köpte företaget SMG och Justin Timberlake tillsammans Myspace, och sedan dess har vi varit nyfikna på hur återlanseringen ska bli.

Nu behöver vi inte fundera längre. Igår släpptes en video på med smakprov på hur det nya Myspace kommer se ut. Och jäklar, vad fint det blir!

Om man bortser från att sidleds-scrollning kanske inte är optimalt för mac-användare (speciellt inte på laptops) verkar det uppdaterade Myspace otroligt genomtänkt, användarvänligt och framförallt snyggt.

Men frågan är om det spelar någon roll.

Google+ var också snyggare än Facebook när det kom. Ändå var det få som orkade med den omständliga processen att byta socialt nätverk. Fördelarna vägde helt enkelt inte upp nackdelarna.

Risken är att samma sak händer med nya Myspace. Vi är nog många som kommer prova, speciellt vi som spenderar mycket tid på internet – för att det ser snyggt och spännande ut.

Men så länge mina kompisar som inte är lika internet-nördiga inte hänger med, spelar det nog ingen roll. För ett socialt nätverk är just det – ett nätverk av folk man känner – oberoende av deras fallenhet för att sitta uppe mitt i natten för att kolla på preview-videos på nya sociala nätverk.

Och det kommer alltid vara roligare att sitta och diskutera med kompisar i en sliten hyreslägenhet än att prata med sig själv i ett rum på ett designhotell.

 

2012-08-28

Storytelling är ett av de mest effektiva sätten för ett varumärke att nå fram till sin målgrupp och Instagram har snabbt blivit ett av de mest populära sätten att berätta visuellt genom bilder.

Studier har visat att kunder är mer benägna att relatera till varumärken som visar att företaget består av vanliga människor och som delar med sig av ett innehåll som lyfter fram just det. Detta är något som många företag har insett och använder sig av plattformar som exempelvis Instagram, för att berätta sin historia. De varumärken som är störst på Instagram just nu är MTV, Starbucks, Burberry, Nike och GE.

En annan orsak till Instagrams populäritet är dess enkla gränssnitt. Man behöver bara ta en snabb bild med en mobilkamera, använda ett valfritt filter och klicka för att direkt dela bilden till alla de sociala plattformar där varumärket finns representerat. Användare kan gilla och kommentera fotot och hitta fler användare och profiler att följa genom att bläddra och söka bland nyckelord och vad som är populärt just nu.

Men hur använder man denna visuella och sociala plattform på ett effektivt sätt ur marknadsföringssynpunkt?

Anordna tävlingar
Uppmuntra följare att ladda upp bilder och tagga dem med en särskild hashtag. Varuhuset Saks bad exempelvis sina följare att fota sin favoritvara på Saks, ladda upp bilden på Instagram och tagga den med #SeeUAtSaks för att få chansen att vinna ett presentkort.

Marknadsför Event
Be gäster under ett event att använda sig av en hashtag skapad för eventet.  Visa sedan alla bilder som publiceras i ett bildspel på storskärm i eventlokalen eller på en sajt så att de som inte är där ändå kan bli uppdaterade och få en känsla av stämningen. Att visa upp bilderna bekräftar besökarna som är där och hjälper till att bygga eventet även utanför dess fysiska plats.

Sökordsoptimera
Tack vare Instagrams sökfunktioner kan man också hitta nya följare och kunder. Därför är det viktigt att använda sig av taggar och nyckelord till sina bilder. Genom att använda rätt taggar och även se till att markera vart man tagit fotot rent geografiskt kan man hitta nya fans som är intresserade och söker på era nyckelord. Man sökordsoptimerar helt enkelt bilderna man lägger upp för att få maximal spridning och effekt.

Använd kompletterande appar
Ibland räcker inte en enda bild för att berätta hela historien. Använd dig av andra appar för att bygga collage som visar en helhet eller ett händelsedförlopp som du vill förmedla, eller appar som hjälper dig att förstärka intryck i bilden innan du lägger upp den i ditt Instagramflöde. Exempel på såna appar är Camera +, Frame Magic, Picframe och Framtastic.

Dela!
Genom Instagram är det enkelt att även publicera bilderna i ert Twitterflöde eller på er Facebook-sida. På så vis får så många som möjligt av era kunder och fans möjligheten att ta del av ert berättande.

Och som på alla andra sociala plattformar så handlar det naturligtvis om att bjuda på relevant och personligt innehåll och att göra det kontinuerligt och efter en plan.

2012-05-29

”Sociala medier inkluderar alla digitala plattformar där användare kan skapa och dela innehåll”

Sociala medier är en många-till-många-plattform som ger alla en röst som alla kan höra. Det är ett medium som öppnar dörren till omedelbar dialog mellan ditt företag och dina kunder, framtida kunder, partners och opinionsbildare. Sociala medier är användardrivna, innehållet sprids av nätverkseffekter, och det är där bilden om ditt företag formas just nu.

Varför?
Men vilken plattform ska man välja och hur ska man bete sig där? Och varför ska man som företag lägga tid och resurser på sociala medier?

  • Driver trafik
    Innehåll som publiceras på sociala plattformar leder ofta tillbaka till er huvudsajt eller där ni bedriver er affär.
  • Bygger lojalitet
    Att man visar närvaro och tillgänglighet för kundens behov bygger lojalitet. På sociala plattformar hamnar företag och kunder på en jämlik nivå och genom att behandla sina fans som jämlikar och visa att man ser dem kommer blir ni enklare att bli ett förstahandsval hos fansen. Med kontinuitet i er närvaro finns ni i också kundens medvetande över tid.
  • Skapar engagemang
    Genom att involvera sina fans och inkludera dem i sin sociala närvaror skapar man engagemang för varumärket. Att genom omröstningar och frågor visa att vad kunderna tycker om er spelar roll för er skapar också engagemang.
  • Gör företag mänskliga
    Det finns en frihet på sociala medier att visa upp en sida som kanske inte alltid funkar på en företagswebbplats. Genom att bemöta frågor eller kritik som ställs i era sociala kanaler och visa att man inte bara ”ropar ut” sitt budskap utan också finns där för att lyssna skapar en bild av ett närvarande företag som bryr sig om sina kunder. Man visar att det finns riktiga människor bakom varumärket.
  • Fyller varumärket med innehåll
    Sociala medier är fantastiskt för storytelling och berättande. Man har en unik chans att på ett ärligt, relevant och transparent sätt presentera sin personal och sina kunder och dela med sig av kuriosa och  unika bilder.  
  • Leder till affär
    Det  viktigaste som företag naturligtvis är att de ju i slutändan leder till affärer. Man skapar sig som företag en position på marknaden och i sin målgrupp som skapar fler och nya förutsättningar för ökad försäljning.

Hur!
Vad ska man tänka på då?  Vad ska man göra och inte göra? Några konkreta handfasta tips på vägen:

  • Ha en plan
    Att starta upp en massa sociala medier-konto utan att ha en plan och en strategi med sin närvaro är som att gå ut på en stor scen utan manus. Ofta beror avstannad aktivitet på företags sociala medierkonton på tidsbrist, otydligt syfte eller att nyckelpersoner som haft hand om kontot slutat. Så var noga med strategin. Vad vill ni med er närvaro, vad ska folk få ut över att interagera med er där, vilket värde är det ni erbjuder, vad är era mål, hur ska ni nå dem, vem ska vara ansvarig, hur följs det upp?
  • Lyssa
    Det är lätt att frestas av möjligheten att ropa ut sitt budskap genom den megafon som sociala medier erbjuder. Men det viktigaste är verkligen att lyssna. Genom att vara lyhörd och se det som en dialog har ni kommit en bra bit till att lyckas. Folk har redan en uppfattning om hur företag ska bete sig i sociala medier och de genomskådar lätt om man inte lyssnar utan bara finns där för att synas och höras.
  • Bevaka
    Vad sägs om din bransch och ditt företag i sociala medier? Kom ihåg att samtalet pågår även när du inte är där. Vad säger konkurrenten, vad sägs OM konkurrenten? Genom att ta reda på den rådande diskursen kan man vinna ett försprång. På så sätt vet ni vad man pratar om just nu, vad man VILL prata om och då är det lättare att få gehör i diskussionerna man ger sig in i.
  • Våga välja
    Var där era kunder är. Det är det enkla svaret på vart man ska vara. Alla sociala medier är inte samma sak. Det är skillnad på hur man ska agera och behandla Facebook, eller Pinterest. Det finns ett värde i att prova sig fram och se vad som funkar men i slutändan så är det bättre att hitta en plattorm där kunderna finns och där se till att vara närvarande och aktuell, än att ha konto överallt som man inte hinner med att förvalta.
  • Bjud till och var personliga
    På era sociala plattformar finns en möjlighet att bjuda på så mycket mer än man kan göra i sin vanliga marknadsföring och att verkligen sätta ett ansikte på sitt varumärke. Våga vara personlig. Visa vem och vilka som finns bakom varumärket, visa upp era största fans och låt dem berätta för andra om er. Bjud in till interaktion. Bjud på kunskap, fakta, kuriosa och mervärde. Få fansen att känna att de är viktiga för er och att ni inte tar er själva på allt för stort allvar hela tiden.
  • Använd experter
    Ofta hamnar underhållet av sociala medier-kontona automatiskt på marknadsavdelningen eller hos kundtjänstpersonal. Vilket inte behöver vara fel i sig. Men att vara vass på marknadsföring eller superduktig på att ge kundtjänst i telefon eller mail betyder inte att man per automatik är duktig på att formulera sig i sociala medier. Det är viktigt att man hittar rätt tonalitet och kan göra träffsäkra formuleringar. Personen måste veta vad som händer när man klickar på dela eller taggar ett foto. Och även veta hur och när man bäst bemöter kritik och frågor.
  • Engagera era medarbetare
    Utnyttja opinionsbildare inom företaget. Finns det redan aktiva sociala medier-användare på ert företag? Kan de hjälpa er att bygga varumärket, kan de i sin privata roll bygga företaget med sitt Twitterkonto tex. Många anställda på kvällstidningar och tv-kanaler twittrar flitigt som sig själva men bygger sin arbetsgivares företag i och med detta.

     

Slutligen

  • Det är inte antalet fans som är det viktiga utan antalet engagerade medlemmar. Det är bättre att ha 500 fans som vill gilla, dela och diskutera ert innehåll snarare än 10000 fans som inte kommunicerar med er.
     
  • Fyll ditt varumärke med innehåll. Se till att ni lägger ner tid och engagemang på att ta fram bilder, filmer och historier som berättar om vilka ni är och vilka människorna bakom er logga är.  Känns det svårt, ta hjälp av en redaktionell partner för att hitta och ta fram det unika som hos just er är utmärkande och funkar som berättande innehåll som kommer att bygga ert varumärke hos era fans och kunder.
     
  • Det tar tid att bygga förtroende i sociala medier, precis som i vanliga relationer. Tänk på att sociala medier är ett verktyg och inte ett mål i sig.

Hej, du använder en gammalmodig webbläsare som inte klarar av att visa moderna webbplatser. Kom ikapp verkligheten med en ny webbläsare som till exempel