2013-11-07

  

Krönika av Anders Rask, vd för OTW Communication:

När Google nyligen fyllde 15 år rullade man ut sin nya sökalgoritm, kallad Hummingbird. Det är den största uppdatering av Googles sökmotor på över 12 år och den är full av nyheter.

För oss som jobbar med att skapa engagerande innehåll är detta en fantastiskt uppdatering. Nu är Google ännu bättre på att hitta relevans, värdera och ranka innehåll med hög kvalitet och sedan matcha detta mot användarnas sök.

Vad innebär detta för din webbplats?

Om du har arbetat utifrån en bra innehållstrategi baserad på dina målgruppers behov så finns det inget att oroa sig för. Din gamla position i Googles index finns kvar och du  kommer att få mer relevant trafik över tid så länger du följer Googles regler.

Om du däremot har en webbplats som mest består av statiskt innehåll och du har ägnat kraft åt att med avancerade SEO-strategier försöka manipulera Google på olika sätt? You´re screwed.

Det är en poetisk rättvisa att de som satsat på att skapa bra, efterfrågat innehåll fortsätter att belönas av Google. Och att trixarna straffas genom att falla handlöst i Googles index (och nej, ingen tycker synd om er). 

Att kontinuerligt uppdatera sin webbplats med bra, målgruppsanpassat innehåll har alltid lönat sig och Hummingbird ger ännu en positiv knuff i rätt riktning.
We love.

Och nu till en helt annan sak, det här med casefilmer...
Just nu visas casefilmen om Chevy’s second screen-app för Superbowl på många medieseminarier.
Den är välgjord och kul att se och något av en crowd pleaser. Den skapar en del oh-anden och aaah-anden. 

Intressanta fakta från filmen:
Superbowl har 100 miljoner tittare
700 000 laddade ned appen
130 000 svarade på frågor i appen samtidigt.
21 miljoner frågor besvarades i appen totalt.

Låter mycket, eller? Oh, ah!

TV4:s Hockeyapp, sveriges mest lyckade second screen-app, som producerades av OTW och systerbyrån Mobiento visar inte lika imponerande siffror:

Hockey-VM kom aldrig upp i 100 miljoner tittare, utan fick nöja sig att engagera halva nationen under Sveriges tågande mot guldet.
125 000 laddade ned appen och bara drygt 100 000 använde den aktivt
Vi hade bara 37 000 som svarade på frågor i appen samtidigt.
Och när de tävlade mot varandra så svarade de bara på 2.7 miljoner frågor totalt.

Skruttigt! Bu!
Eller vänta nu... Dessa siffror spöar faktiskt Chevys app ganska rejält på alla punkter om man ser till storlek på befolkning.
Ooooh! Aaaahh!

Men Chevy spöar oss på en sak och det är att göra casefilmer.
Förmodligen hade de högre budget på den filmen än vad vi hade på hela projektet, men ändå. 
Här kan du se vår inte-alls-så-fancy casefilm och kolla lite mer siffror från projektet.

Hockeyappen vann Mobile of the Day av FWA i somras och är nominerad i CMA Awards i London, en tävling som avgörs i slutet av november. Må vår inte-alls-så-fancy casefilm ta oss hela vägen.

2013-09-25

  

Krönika av Anders Rask, vd för OTW Communication:

"Just nu snackas det väldigt mycket om Content Marketing  och vikten av att investera i innehåll. 

Bra, tycker vi på OTW, som alltid hävdat att alla företag är i mediebranschen. Vi tror att berätta en historia som sätter ditt erbjudande i ett sammanhang, alltid slår att skrika om produkt och pris.

De allra flesta företag och varumärken har nytta av att skapa kontext kring sina produkter och ju komplexare produkter och tjänster ditt företag säljer desto mer ökar kravet på innehåll som förklarar, utbildar och underhåller.

Huvudparten av all trafik på nätet börjar med en googling och om du inte är ett av de få företag som har supertydliga produkter med en stark supporterrörelse kan du inte räkna med att de hittar till din webbplats så enkelt.

Om nu ”Allting börjar med en googling” och  du inte har innehåll som svarar upp mot behovet hos den som söker så missar du en chans till att bygga relation, berätta en historia, komma närmare ett avslut. Faktum är att relevant och engagerande innehåll är den bästa SEO man kan ägna sig åt.

Därför är det förvånande att så många företag ännu inte har en innehållsstrategi för sina webbplatser. Samtidigt verkar många marknadschefer tycka att det är rimligt att lägga stora pengar på kampanjer i köpta medier, ofta med det enda syftet att driva trafik till en sajt som sedan saknar engagerande innehåll.
Jag säger inte att man ska sluta med kampanjer men vore det inte vettigt att allokera delar av sin budget till att skapa relevant innehåll för sin digitala närvaro och få ökad relevant trafik på köpet?

Om detta fenomen och hur man bör tänka för att skapa en content marketing-strategi som ger effekt tänkte jag prata om på Mediedagen 2013
Ses vi inte där så kommer nya chanser att prata content marketing under hösten, 21 november har vi ett seminarie på  OTW om content marketing strategy."

Save the date!

(och tjata på anders.rask@otw.se om du inte får en inbjudan)
 

2012-09-25

Mellan 2005 och början på 2008 var Myspace världens mest besökta sociala nätverk. I juni 2006 var det den hemsida som hade flest besök i hela USA, till och med fler än Google. Men i april 2008 blev de omsprungna av Facebook, och blev därmed ännu ett offer som den nya nätverksgiganten skövlade på dess väg till världsherravälde, tillsammans med sajter som Friendster och svenska Lunarstorm.

Förra året köpte företaget SMG och Justin Timberlake tillsammans Myspace, och sedan dess har vi varit nyfikna på hur återlanseringen ska bli.

Nu behöver vi inte fundera längre. Igår släpptes en video på med smakprov på hur det nya Myspace kommer se ut. Och jäklar, vad fint det blir!

Om man bortser från att sidleds-scrollning kanske inte är optimalt för mac-användare (speciellt inte på laptops) verkar det uppdaterade Myspace otroligt genomtänkt, användarvänligt och framförallt snyggt.

Men frågan är om det spelar någon roll.

Google+ var också snyggare än Facebook när det kom. Ändå var det få som orkade med den omständliga processen att byta socialt nätverk. Fördelarna vägde helt enkelt inte upp nackdelarna.

Risken är att samma sak händer med nya Myspace. Vi är nog många som kommer prova, speciellt vi som spenderar mycket tid på internet – för att det ser snyggt och spännande ut.

Men så länge mina kompisar som inte är lika internet-nördiga inte hänger med, spelar det nog ingen roll. För ett socialt nätverk är just det – ett nätverk av folk man känner – oberoende av deras fallenhet för att sitta uppe mitt i natten för att kolla på preview-videos på nya sociala nätverk.

Och det kommer alltid vara roligare att sitta och diskutera med kompisar i en sliten hyreslägenhet än att prata med sig själv i ett rum på ett designhotell.

 

2012-05-29

”Sociala medier inkluderar alla digitala plattformar där användare kan skapa och dela innehåll”

Sociala medier är en många-till-många-plattform som ger alla en röst som alla kan höra. Det är ett medium som öppnar dörren till omedelbar dialog mellan ditt företag och dina kunder, framtida kunder, partners och opinionsbildare. Sociala medier är användardrivna, innehållet sprids av nätverkseffekter, och det är där bilden om ditt företag formas just nu.

Varför?
Men vilken plattform ska man välja och hur ska man bete sig där? Och varför ska man som företag lägga tid och resurser på sociala medier?

  • Driver trafik
    Innehåll som publiceras på sociala plattformar leder ofta tillbaka till er huvudsajt eller där ni bedriver er affär.
  • Bygger lojalitet
    Att man visar närvaro och tillgänglighet för kundens behov bygger lojalitet. På sociala plattformar hamnar företag och kunder på en jämlik nivå och genom att behandla sina fans som jämlikar och visa att man ser dem kommer blir ni enklare att bli ett förstahandsval hos fansen. Med kontinuitet i er närvaro finns ni i också kundens medvetande över tid.
  • Skapar engagemang
    Genom att involvera sina fans och inkludera dem i sin sociala närvaror skapar man engagemang för varumärket. Att genom omröstningar och frågor visa att vad kunderna tycker om er spelar roll för er skapar också engagemang.
  • Gör företag mänskliga
    Det finns en frihet på sociala medier att visa upp en sida som kanske inte alltid funkar på en företagswebbplats. Genom att bemöta frågor eller kritik som ställs i era sociala kanaler och visa att man inte bara ”ropar ut” sitt budskap utan också finns där för att lyssna skapar en bild av ett närvarande företag som bryr sig om sina kunder. Man visar att det finns riktiga människor bakom varumärket.
  • Fyller varumärket med innehåll
    Sociala medier är fantastiskt för storytelling och berättande. Man har en unik chans att på ett ärligt, relevant och transparent sätt presentera sin personal och sina kunder och dela med sig av kuriosa och  unika bilder.  
  • Leder till affär
    Det  viktigaste som företag naturligtvis är att de ju i slutändan leder till affärer. Man skapar sig som företag en position på marknaden och i sin målgrupp som skapar fler och nya förutsättningar för ökad försäljning.

Hur!
Vad ska man tänka på då?  Vad ska man göra och inte göra? Några konkreta handfasta tips på vägen:

  • Ha en plan
    Att starta upp en massa sociala medier-konto utan att ha en plan och en strategi med sin närvaro är som att gå ut på en stor scen utan manus. Ofta beror avstannad aktivitet på företags sociala medierkonton på tidsbrist, otydligt syfte eller att nyckelpersoner som haft hand om kontot slutat. Så var noga med strategin. Vad vill ni med er närvaro, vad ska folk få ut över att interagera med er där, vilket värde är det ni erbjuder, vad är era mål, hur ska ni nå dem, vem ska vara ansvarig, hur följs det upp?
  • Lyssa
    Det är lätt att frestas av möjligheten att ropa ut sitt budskap genom den megafon som sociala medier erbjuder. Men det viktigaste är verkligen att lyssna. Genom att vara lyhörd och se det som en dialog har ni kommit en bra bit till att lyckas. Folk har redan en uppfattning om hur företag ska bete sig i sociala medier och de genomskådar lätt om man inte lyssnar utan bara finns där för att synas och höras.
  • Bevaka
    Vad sägs om din bransch och ditt företag i sociala medier? Kom ihåg att samtalet pågår även när du inte är där. Vad säger konkurrenten, vad sägs OM konkurrenten? Genom att ta reda på den rådande diskursen kan man vinna ett försprång. På så sätt vet ni vad man pratar om just nu, vad man VILL prata om och då är det lättare att få gehör i diskussionerna man ger sig in i.
  • Våga välja
    Var där era kunder är. Det är det enkla svaret på vart man ska vara. Alla sociala medier är inte samma sak. Det är skillnad på hur man ska agera och behandla Facebook, eller Pinterest. Det finns ett värde i att prova sig fram och se vad som funkar men i slutändan så är det bättre att hitta en plattorm där kunderna finns och där se till att vara närvarande och aktuell, än att ha konto överallt som man inte hinner med att förvalta.
  • Bjud till och var personliga
    På era sociala plattformar finns en möjlighet att bjuda på så mycket mer än man kan göra i sin vanliga marknadsföring och att verkligen sätta ett ansikte på sitt varumärke. Våga vara personlig. Visa vem och vilka som finns bakom varumärket, visa upp era största fans och låt dem berätta för andra om er. Bjud in till interaktion. Bjud på kunskap, fakta, kuriosa och mervärde. Få fansen att känna att de är viktiga för er och att ni inte tar er själva på allt för stort allvar hela tiden.
  • Använd experter
    Ofta hamnar underhållet av sociala medier-kontona automatiskt på marknadsavdelningen eller hos kundtjänstpersonal. Vilket inte behöver vara fel i sig. Men att vara vass på marknadsföring eller superduktig på att ge kundtjänst i telefon eller mail betyder inte att man per automatik är duktig på att formulera sig i sociala medier. Det är viktigt att man hittar rätt tonalitet och kan göra träffsäkra formuleringar. Personen måste veta vad som händer när man klickar på dela eller taggar ett foto. Och även veta hur och när man bäst bemöter kritik och frågor.
  • Engagera era medarbetare
    Utnyttja opinionsbildare inom företaget. Finns det redan aktiva sociala medier-användare på ert företag? Kan de hjälpa er att bygga varumärket, kan de i sin privata roll bygga företaget med sitt Twitterkonto tex. Många anställda på kvällstidningar och tv-kanaler twittrar flitigt som sig själva men bygger sin arbetsgivares företag i och med detta.

     

Slutligen

  • Det är inte antalet fans som är det viktiga utan antalet engagerade medlemmar. Det är bättre att ha 500 fans som vill gilla, dela och diskutera ert innehåll snarare än 10000 fans som inte kommunicerar med er.
     
  • Fyll ditt varumärke med innehåll. Se till att ni lägger ner tid och engagemang på att ta fram bilder, filmer och historier som berättar om vilka ni är och vilka människorna bakom er logga är.  Känns det svårt, ta hjälp av en redaktionell partner för att hitta och ta fram det unika som hos just er är utmärkande och funkar som berättande innehåll som kommer att bygga ert varumärke hos era fans och kunder.
     
  • Det tar tid att bygga förtroende i sociala medier, precis som i vanliga relationer. Tänk på att sociala medier är ett verktyg och inte ett mål i sig.

Hej, du använder en gammalmodig webbläsare som inte klarar av att visa moderna webbplatser. Kom ikapp verkligheten med en ny webbläsare som till exempel