2012-03-14

Allt fler ser på TV on demand. I februari uppmättes en kraftig ökning av webb-tv-tittandet enligt MMS. Nu satsar Youtube, Netflix och Hulu stora pengar på att utveckla egna kanaler och program och utmanar traditionella distributörer och kanaler om både publik och intäkter. 

Under det närmaste halvåret kommer Youtube lansera över hundra nischade "TV"-kanaler med innehåll producerat av produktionsbolag, publishers och andra aktörer inom traditionell media. Den 6 februari släppte Netflix den första säsongen av den egenproducerade serien Lilyhammer i USA, Canada och Latinamerika:

Hulu satsar på inköp av eget innehåll och lanserar under 2012 bland annat dramakomedin Battleground:

Även i Sverige har vi de senaste två åren sett en flodvåg av webbunika format som Show by Kling, Rebecca & Fiona, Mitt liv som Hellner, Stylisterna och Elsas Värld med flera.

Enligt Forrester Research kommer hälften av alla TV-apparater vara uppkopplade år 2016. Med ett kraftigt ökande TV-tittande on demand förändras spelplanen för traditionella distributörer som ComHem, Viasat, Canal Digital och Boxer, men även för TV-kanalerna som riskerar att förlora reklamintäkter till i första hand Google/Youtube. Dessutom ryktas det om att såväl Google som Apple planerar att köpa attraktiva livesport-rättigheter som Premier League.

Men Marie Nilsson, VD på Mediavision ser inget omedelbart hot mot de svenska medieaktörerna.

– Det man kan säga är att lokalt producerat innehåll, livesänd sport och nischkanaler blir ännu viktigare. Konkurrensen ökar givetvis med nya aktörer, men engelskspråkiga serier är inte det som primärt driver den svenska marknaden, säger Marie Nilsson. 

Hur ser det ut om man drar ut tidslinjen några år?
– Det som jag skulle oroa mig för i första hand är var de unga tittarna tar vägen. I dag ser vi att många av dem inte har någon relation till traditionell TV. Här behöver kanaler och distributörer fundera på sitt erbjudande on demand.

Robert Kyncl, hjärnan bakom Youtubes kanalsatsning, är övertygad om att nischat innehåll kommer att öka i framtiden.

– Massor av människor älskar ridsport, och det finns gott om annonsörer, men på grund av dagens kostnader finns det ingen renodlad kanal för hästsport. Du måste fylla 24 timmar, sju dagar i veckan med innehåll och sen betala för distributionen. På webben är allt on demand så några timmars innehåll är allt du behöver, säger han i The New Yorker.

En sak är de flesta bedömare överens om, TV-konsumtion på webben kommer att öka på bekostnad av traditionell broadcasting och befintliga affärsmodeller kommer utmanas och förändras. 

– Om och när de befintliga aktörerna på marknaden känner sig hotade av nya spelare kommer de vidta åtgärder för att behålla sin publik och intäkter, det kan vi vara säkra på, säger Marie Nilsson på Mediavision.

Hej, du använder en gammalmodig webbläsare som inte klarar av att visa moderna webbplatser. Kom ikapp verkligheten med en ny webbläsare som till exempel