2013-09-25

  

Krönika av Anders Rask, vd för OTW Communication:

"Just nu snackas det väldigt mycket om Content Marketing  och vikten av att investera i innehåll. 

Bra, tycker vi på OTW, som alltid hävdat att alla företag är i mediebranschen. Vi tror att berätta en historia som sätter ditt erbjudande i ett sammanhang, alltid slår att skrika om produkt och pris.

De allra flesta företag och varumärken har nytta av att skapa kontext kring sina produkter och ju komplexare produkter och tjänster ditt företag säljer desto mer ökar kravet på innehåll som förklarar, utbildar och underhåller.

Huvudparten av all trafik på nätet börjar med en googling och om du inte är ett av de få företag som har supertydliga produkter med en stark supporterrörelse kan du inte räkna med att de hittar till din webbplats så enkelt.

Om nu ”Allting börjar med en googling” och  du inte har innehåll som svarar upp mot behovet hos den som söker så missar du en chans till att bygga relation, berätta en historia, komma närmare ett avslut. Faktum är att relevant och engagerande innehåll är den bästa SEO man kan ägna sig åt.

Därför är det förvånande att så många företag ännu inte har en innehållsstrategi för sina webbplatser. Samtidigt verkar många marknadschefer tycka att det är rimligt att lägga stora pengar på kampanjer i köpta medier, ofta med det enda syftet att driva trafik till en sajt som sedan saknar engagerande innehåll.
Jag säger inte att man ska sluta med kampanjer men vore det inte vettigt att allokera delar av sin budget till att skapa relevant innehåll för sin digitala närvaro och få ökad relevant trafik på köpet?

Om detta fenomen och hur man bör tänka för att skapa en content marketing-strategi som ger effekt tänkte jag prata om på Mediedagen 2013
Ses vi inte där så kommer nya chanser att prata content marketing under hösten, 21 november har vi ett seminarie på  OTW om content marketing strategy."

Save the date!

(och tjata på anders.rask@otw.se om du inte får en inbjudan)
 

2012-08-28

Storytelling är ett av de mest effektiva sätten för ett varumärke att nå fram till sin målgrupp och Instagram har snabbt blivit ett av de mest populära sätten att berätta visuellt genom bilder.

Studier har visat att kunder är mer benägna att relatera till varumärken som visar att företaget består av vanliga människor och som delar med sig av ett innehåll som lyfter fram just det. Detta är något som många företag har insett och använder sig av plattformar som exempelvis Instagram, för att berätta sin historia. De varumärken som är störst på Instagram just nu är MTV, Starbucks, Burberry, Nike och GE.

En annan orsak till Instagrams populäritet är dess enkla gränssnitt. Man behöver bara ta en snabb bild med en mobilkamera, använda ett valfritt filter och klicka för att direkt dela bilden till alla de sociala plattformar där varumärket finns representerat. Användare kan gilla och kommentera fotot och hitta fler användare och profiler att följa genom att bläddra och söka bland nyckelord och vad som är populärt just nu.

Men hur använder man denna visuella och sociala plattform på ett effektivt sätt ur marknadsföringssynpunkt?

Anordna tävlingar
Uppmuntra följare att ladda upp bilder och tagga dem med en särskild hashtag. Varuhuset Saks bad exempelvis sina följare att fota sin favoritvara på Saks, ladda upp bilden på Instagram och tagga den med #SeeUAtSaks för att få chansen att vinna ett presentkort.

Marknadsför Event
Be gäster under ett event att använda sig av en hashtag skapad för eventet.  Visa sedan alla bilder som publiceras i ett bildspel på storskärm i eventlokalen eller på en sajt så att de som inte är där ändå kan bli uppdaterade och få en känsla av stämningen. Att visa upp bilderna bekräftar besökarna som är där och hjälper till att bygga eventet även utanför dess fysiska plats.

Sökordsoptimera
Tack vare Instagrams sökfunktioner kan man också hitta nya följare och kunder. Därför är det viktigt att använda sig av taggar och nyckelord till sina bilder. Genom att använda rätt taggar och även se till att markera vart man tagit fotot rent geografiskt kan man hitta nya fans som är intresserade och söker på era nyckelord. Man sökordsoptimerar helt enkelt bilderna man lägger upp för att få maximal spridning och effekt.

Använd kompletterande appar
Ibland räcker inte en enda bild för att berätta hela historien. Använd dig av andra appar för att bygga collage som visar en helhet eller ett händelsedförlopp som du vill förmedla, eller appar som hjälper dig att förstärka intryck i bilden innan du lägger upp den i ditt Instagramflöde. Exempel på såna appar är Camera +, Frame Magic, Picframe och Framtastic.

Dela!
Genom Instagram är det enkelt att även publicera bilderna i ert Twitterflöde eller på er Facebook-sida. På så vis får så många som möjligt av era kunder och fans möjligheten att ta del av ert berättande.

Och som på alla andra sociala plattformar så handlar det naturligtvis om att bjuda på relevant och personligt innehåll och att göra det kontinuerligt och efter en plan.

2012-02-01

Sedan lanseringen i somras har Google+ vuxit explosionsartat och Googles sociala nätverk har nu mer än 90 miljoner användare.  Antalet användare som faktiskt läser, publicerar eller delar är dock relativt okänt och än så länge har få svenskar och svenska företag gjort mycket mer än att skapa en profil. Under 2012 kommer det att förändras.

Vid årsskiftet lanserade Google den skarpa versionen av sin nya sökalgoritm Search+ som inkluderar resultat från sociala medier, läs Google+. I praktiken innebär det att den som är inloggad på sitt Google-konto kommer att få sökresultat som baseras på sina Google+-kontakters bilder, länkar och statusuppdateringar. Andra sökordsrelevanta Google+-profiler och företagssidor kommer också att finnas högt upp i sökresultatet.

Parallellt med lanseringen av Search+ har Google även ”förenklat” en rad användarvillkor vilket i korthet innebär att dina aktiviteter loggas och ligger till grund för dina sökresultat. De Youtube-kanaler du prenumererar på, de sidor du besöker, de personuppgifter du uppger i dina olika Google-profiler. Och så vidare. Skrämmande? Ja, men även nya möjligheter för företag och organisationer att nå ut med kommunikation och marknadsföring.

I takt med att sökresultat blir allt mer personliga blir också traditionell sökordsoptimering mindre effektiv. Tricket för att hamna högt i sökresultaten framöver är att skapa relationer. Ju fler som lägger till ditt företags (och ditt företags medarbetares) Google+-sidor i sina cirklar, desto oftare kommer ni att hamna högt upp i sökresultaten.

Några enkla knep för att bli ”cirklad”, läst och delad

1. Var intressant! Google+ är som en kombination av Twitter, Facebook och en rss-läsare. Allt som publiceras offentligt är sökbart och vem som helst kan välja att följa dig eller ditt företag. Många använder sig av tjänsten som en nyhetskanal eller som branschbevakning. Genom att lägga intressanta personer, företag och organisationer till sina cirklar får man ett flöde med relevanta nyheter, kunskap och information inom sina intresseområden.

2. Engagera dig! Genom att kommentera och dela andras innehåll i Google+ skapar du relationer och får följare. Det kommer också öka antalet delningar av ditt eget innehåll.

3. Tänk på balansen! Undvik att spamma enbart med egna nyheter, ta en kunskapsposition och var generös med att citera och dela andras innehåll.

4. Skapa ambassadörer! Genom att uppmuntra medarbetare att agera i företagets intressen på Google+ ökar räckvidden dramatiskt. Det kan handla om allt från egna branschrelevanta inlägg till att helt enkelt dela det som publiceras på företagets sida. Medarbetarnas röst är också mer personlig och uppfattas sannolikt som mer trovärdig.

5. Publicera till rätt publik! Genom att sortera dina kontakter i cirklar kan du välja målgrupp för det du publicerar. Ett företag kan till exempel använda en cirkel med mediekontakter som en kanal för pressmeddelanden och annan riktad information.

Hej, du använder en gammalmodig webbläsare som inte klarar av att visa moderna webbplatser. Kom ikapp verkligheten med en ny webbläsare som till exempel