2013-11-22

Det var väldigt mycket snack om Pinterest förra året och kanske inte lika mycket längre? Hur går det för det bildbaserade forumet egentligen? Full fart framåt om man får tro dem själva. Enligt Pinterest så har användarna ökat med 125% sen januari.

Vad vi kan konstatera är att det har hänt en del nya saker med Pinterest, och om ditt företag vill använda Pinterest för marknadsföring så är de flesta nyheterna till din fördel.

För det första. Pinterest finns nu på svenska! Och på norska, danska och finska. Pinterest tog lokala ”superpinners” från de olika nordiska länderna till hjälp för att hitta rätt och passande namn på kategorierna.

Från och med den här veckan så kan man också pinna sina bilder geografiskt. Vilket självklart hjälper alla som planerar resor och vill besöka en trevlig inredningsbutik de följer på Pinterest eller testa den där supersmarriga hamburgaren vars bild man pinnat. Pinnade platser innehåller information om olika återförsäljare och restauranger, med adresser och telefonnummer. Det är också rimligt att tro att de i framtiden också kommer att omfatta rabatter eller exklusiva erbjudanden.

Ännu har Pinterest inte öppnat upp för vem som helst att köpa ”vanliga” annonser, men i oktober startade man med sina första ”promoted pins”, alltså sponsrade pins. De fungerar ungefär som Twitters eller Facebooks sponsrade inlägg. Som företag kan du betala för att dina pins och bilder ska visas i topp på vissa sökkategorier eller flöden. De funkar alltså som native advertising för användaren.  

Dessutom har Pinterest under hösten förbättrat för användarna genom att lansera ”product pins” som visar pris och tillgång på det som finns på bilden, om den exempelvis är uppladdad av en klädåterförsäljare, ”article pins” för användare som gärna delar med sig av nyheter och andra berättelser på Pinterest och såklart även ”recipe pins” som även visar ingredienser och recept bredvid bilden på tårtan.

Så för företag som säljer varor eller tjänster som gör sig bra på bild ter sig Pinterest som ett mer och mer nyttofullt marknadsföringsverktyg.

2012-02-06

Under 2011 fick vi uppleva en invasion av svartvita kvadratiska krumelurer som uppmanade oss att "scanna koden för att se filmen!".
På stortavlor och i tidningar har QR-koden blivit mer eller mindre ett obligatoriskt inslag med syfte att driva trafik till en webbplats eller att berika annonsen med till exempel rörlig bild.

I takt med att antalet uppkopplade smarta mobiler ökar kommer vi få se fler lösningar som kopplar ihop det fysiska rummet med internet och nästa stora trend verkar vara augmented reality. Med hjälpa av en app med bildigenkänning och koppling till en server med innehåll kan ett lager med "förstärkt verklighet" läggas över statiska objekt. Här är några färska exempel:

När får vi se den första kundtidningen med AR-innehåll?

Hej, du använder en gammalmodig webbläsare som inte klarar av att visa moderna webbplatser. Kom ikapp verkligheten med en ny webbläsare som till exempel