Case

ICA

Tidningen Buffé

Tidningen Buffé — Nordens största mattidning

Nordens största mattidning och ett av Sveriges mest kända content marketing-projekt Buffé går ut till 2,5 miljoner trogna ICA-kunder varje månad. Tidningen är mycket uppskattad bland läsarna, och ICA ser en stark ökning i försäljning av varor nämnda i Buffé vid utgivning. I det redaktionella konceptet Buffé samverkar tidningen med webbplatsen ica.se/buffe samt instagramkontot @tidningenbuffe

OTW har producerat tidningen sedan 1996

Uppdrag

Tidningen har som mål att verka lojalitetsskapande mot ICA:s bästa kunder. Den ska inte bara inspirera utan även ge läsaren en djupare förståelse och kunskap kring mat och stärka ICA:s position som den ledande aktören på marknaden.

Kanalval

Som printprodukt blir tidningen en belöning för ICAs trogna kunder när den dimper ner i brevlådan, den når alla åldrar och får ligga framme och läsas under lång tid.

Vi vill även nå de som inte läser papperstidningar och de som ännu inte räknas till ICAs mest lojala kunder. Detta genom att ta marknadspositionen som en matvarubutik som är modern, medveten och kan leverera inspiration på hög nivå. Därför satsas det starkt även i de digitala kanalerna. Med det populära Instagramkontot @tidningenbuffe och en mycket välbesökt webbplats fortsätter vi att nå fler och fler. Vi producerar inspirerande, utbildande och matigt rörligt material för sociala kanaler och webb.

Resultat

Buffé är en av få mattidningar som ökat under 2016, med 3,6 % enligt TS Mediefakta, på 2:a plats bakom nystartade Vego.

85 % av läsarna är nöjda eller mycket nöjda med tidningen och efter en vecka har drygt 40 % av läsarna testat ett eller flera recept ur tidningen. 60 % planerar att laga något. 70 % har läst hela eller delar av tidningen efter en vecka. 90 % bläddrar igenom den.

Buffé har under de senaste åren satsat starkt på grönt och 40 % av läsarna säger sig har inspirerats till att äta mer frukt och grönt enligt en läsarundersökning (RAM).

ICA.se/buffe hade under 2016 drygt 7,5 miljoner unika sidvisningar enligt Google Analytics. Instagramkontot @tidningenbuffé har snart 30 000 följare och engagemanget är stort. Snittinteraktionen (likes/comments) är hög och filmerna har som mest nått 82 000 visningar.

Genom att ge unik kunskap skapas nöjdhet, kundnytta och trovärdig lojalitet; kunskap som förbättrar svenska folkets matlagning stärker ICA:s position som den ledande aktören på marknaden.

70%

Har läst hela eller delar
av tidningen efter en vecka

90%
70%

Ytterligare 20 procent har bläddrat igenom den

85%

säger sig vara nöjda eller mycket nöjda med Buffé

40%

Har lagat ett eller flera recept efter en vecka

60%

Planerar att laga något

Gillar du vad du ser och vill veta vad vi kan hjälpa dig med?

KONTAKTA OSS GÄRNA

Fler case