Case

IKEA

IKEA Readme och Manager News

IKEA når medarbetare
i hela världen

Sedan 15 år tillbaka arbetar OTW tätt tillsammans med IKEA. Vi producerar medarbetartidningarna Readme och ReadmeToo, vi producerar filmer, sköter en digital ledarskapskanal och arbetar med årsberättelsen.

Mål

Readmes mål är att ständigt vara en pålitlig källa till tillförlitlig information om IKEA:s människor, projekt och aktiviteter. Tidningen ska integrera medarbetarna och skapa gemenskap. Den ska också – genom att vara utmanande – förklara, exempelvis förändringar och strategier och ha en rådgivande roll och hjälpa medarbetarna att öka deras kompetens och förbättra IKEA:s kultur.

 

Print

Medarbetartidningen Readme är den enda kommunikationskanal som har möjligheten att nå samtliga 147 000 medarbetare i 44 olika länder på samma gång, och dessutom på ett språk de förstår. Readme produceras på 22 språk, och når även de som inte har tillgång till en dator.

Rörligt

Flera av artiklarna i Readme kompletteras med webb-tv-inslag för att ge ytterligare fördjupning och insikt i de ämnen som tidningen väljer att skildra. OTW har till exempel producerat filmer om kvinnliga korgväverskor i Vietnam, om satsningen på barnsortimentet, och intervjuer med kvalitetskontrollanter i Storbritannien.

Soft Toys

Om du fick chansen att designa ditt eget mjukdjur – hur skulle det se ut?
Den utmaningen fick barn över hela världen när IKEA anordnade en teckningstävling som en del i den årliga kampanjen Soft toys for Education.
Bland tusentals teckningar valdes tio vinnare ut som nu får sina mjukdjur sålda i IKEA-varuhus världen över.
OTW fick uppdraget att dokumentera hela processen. Det blev en resa som sträckte sig över flera månader, från juryns överläggning i Älmhult via produktionen i Indonesien till det att de unga tecknarna fick hålla sitt färdiga mjukdjur i sina armar för första gången. Vi på OTW ville att den färdiga filmen skulle lyfta själva kärnan med IKEA:s kampanj: Barn som hjälper barn.
För varje sålt mjukdjur går 1 euro till kampanjen Soft toys for Education.

Digitalt

Manager News är en ny digital kanal för de 17 000 chefer som arbetar på IKEA över hela världen. Den uppdateras med nya artiklar och reportage varje vecka och läsarna har möjlighet att vara aktiva i samtalet själva. Syftet med Manager News är att engagera och inspirera ledare, så att de i sin tur kan göra detsamma för alla medarbetare. På OTW sköter vi sajten och producerar innehållet.

Gillar du vad du ser och vill veta vad vi kan hjälpa dig med?

KONTAKTA OSS GÄRNA

Resultat

Readme har prisats i Guldbladet med silver 2015 och guld 2009 och 2012 i klassen Bästa intern-/personaltidning, och har dessutom nominerats i International Content Marketing Awards (London) flera gånger för Best internal communication.
Den senaste läsarundersökningen av Readme visar på siffrorna nedan.

96%

tycker att tidningen förmedlar IKEAs kultur och värderingar mycket eller ganska bra.

47%

diskuterar innehållet i Readme med sina kollegor.

93%

tycker att innehållet i tidningen är mycket eller ganska trovärdigt.

71%

tycker att tidningen är mycket eller ganska intressant.

91%

tycker att Readme innehåller mestadels eller delvis unik information.

Fler case