Case

SAS

Scandinavian Traveler

Scandinavian Traveler

SAS har över 100 miljoner besök på sin webb varje år och 80 000 människor som reser med dem varje dag. Scandinavian Traveler erbjuder dem högkvalitativt innehåll som inspirerar och ger kunskap i de kanaler som är bäst för stunden, både före, under och efter resan.

Resebranschen har de senaste åren fastnat i en kommunikation där man bara pratar pris och destination. Genom att addera och utveckla ett redaktionellt innehåll får kunden mer mjuka värden från företaget. SAS var mitt i ett varumärkesarbete när Scandinavian Traveler lanserades. En stor del av uppdraget är att förflytta SAS till att uppfattas som en upplevelseleverantör och inte bara en transportör. Scandinavian Traveler inspirerar, delar med sig, berättar spännande historier, upplyser och överraskar. I Scandinavian Traveler får SAS-resenären möta spännande människor som rör sig i hela världen.

Den gemensamma länken i alla historier är resan.

Mål

Vi skapade Scandinavian Traveler, ett redaktionellt varumärke som ska stärka SAS och ge mervärde till resenären genom ett printmagasin och en webbsajt. Innehållet används och sprids även i sociala medier och via nyhetsbrev. Vi vänder oss till erfarna resenärer främst i Sverige, Norge och Danmark, med tyngdpunkten på resenärer som gör fem eller fler resor per år (både i tjänsten och privat). Målgruppen är nyfikna, välutbildade, sociala och digitala.

Print

Scandinavian Traveler är ett livsstils- och resemagasin med förstklassig design, grafik och journalistik som du hittar i varje stolsrygg på alla SAS-flygningar. Magasinet ska ha premiumkänsla i sin design och i sitt uttryck. Ett kreativt premiummagasin med klassisk tidningsform och kreativa formlösningar.

Ett magasin som spelar på den internationella arenan måste leverera på alla nivåer. Fotografer, skribenter och illustratörer måste vara de bästa. Design och form lyfter fram innehållet och adderar något extra. Designen i Scandinavian Traveler är klassiskt högkvalitativt tidningshantverk med väl utvald typografi som förenklar för läsaren. Men det räcker inte med detta. Ett magasin som ska beröra, engagera och skapa läslust måste ha mer. Till den klassiska formen och typografin har vi tillfört olika kompisar, som med en glimt i ögat säger något annat. Öppnar nya tankebanor och kittlar dina sinnen. Bra design, stabil typografi i kombination med lekfullhet ger Scandinavian Traveler ett eget uttryck som står ut i mängden.

Digitalt

 ST CaseNy

Scandinaviantraveler.com är en digital hubb för innehåll i form av text, bild och film. Det är via webben som SAS når sina kunder i första hand. Här måste allt finnas, från biljetter till inspiration. Att låta allt utgå från webben ger vårt content längre livstid och större spridning. En artikel kan förutom att publiceras i printmagasinet användas på webben, i nyhetsbrev, sociala medier, kampanjer och på SAS egna webb.

Sajten finns på fyra språk. Syftet med att ha sajten på flera språk är flera. Dels blir vi mer relevanta på samtliga marknader när det kommer till sök. Vi kan också mäta vad som funkar på de olika marknaderna och addera lokalt innehåll som vi vet attraherar just den målgruppen. Vi kan alltså arbeta globalt och lokalt parallellt och få ett resultat där detta blandade innehåll kompletterar varandra och bidrar till ökad läsning och spridning.

Rörligt

Resultat

Svenska Innehålls beste 2016 WinnerPotentiella kunder som söker inspiration och information om resmål kan vi fånga upp på Google, i sociala medier och i nyhetsbrev. Och innehållet är populärt. Sedan lanseringen i november 2014 har Scandinavian Traveler haft drygt 1 300 000 unika besökare med en starkt ökande trend. Webbinnehållet utgör också en värdefull tillgång som SAS kan använda i andra kanaler som e-postmarknadsföring, destinations- och temasidor på SAS.xx samt i mobilappen. Scandinaviantraveler.com har även blivit en naturlig hemvist för kampanjsidor där det redaktionella innehållet engagerar och fördjupar SAS reklam. Magasinet berör, läses och uppskattas. Det vet vi från både läsarbrev och en helt ny läsarundersökning.

Varje nummer läses av 1,4 miljoner människor!

51%
45%

45% ska bli mer positiva gentemot SAS. Resultatet visade på 51%

64%
25%

25% ska vara mer intresserade av att boka en ny resa med SAS. Resultatet visade på 64%

76%
50%

50% av målgruppen ska ha läst magasinet. Resultatet visade på 76%.

Gillar du vad du ser och vill veta vad vi kan hjälpa dig med?

KONTAKTA OSS GÄRNA

Fler case