Marknadens starkaste TV-erbjudande. Det blir resultatet när OTW-bolagen slår ihop sina verksamheter och skapar ett nytt affärsområde med fokus på rörlig bild. Magnus Ringmar, vd för OTW Television, går samtidigt vidare till internationella uppdrag. 

Tidigare har OTW bestått av två bolag, OTW Communication, som främst jobbat med att skapa content åt företag och varumärken, och OTW Television, som främst jobbat mot tv-kanaler och mediehus.  Nu blir två ett och förändringen innebär att OTW framåt kommer att möta marknaden under ett varumärke: OTW, med Anders Rask som vd. Målet är att fortsatt vara nordens ledande content marketing-byrå – med ytterligare fokus på rörlig bild.

– Vi har sedan tidigare ett toppenerbjudande i respektive låda, men de senaste åren har vi sett att verksamheterna överlappar allt mer. Det, i kombination med att användarna – slutkonsumenten – inte längre gör skillnad vilka plattformar man tittar på gör att förändringen känns helt rätt. Nu formar vi ett ännu vassare och mer kreativt erbjudande mot våra kunder, säger Anders Rask, vd på OTW.

Han menar också att det nya affärsområdet är en logisk följd av medielandskapets förändring där företag och varumärken blir medieaktörer och publicister, en utveckling där OTW är i framkant.

Magnus Ringmar, vd på OTW Television, som också varit ansvarig för skapandet av det nya affärsområdet, går nu som planerat vidare till egen verksamhet, där flera större internationella uppdrag väntar.

– Under många år har jag haft uppdrag som kreatör och exekutiv producent åt Schweiziska fotbollsförbundet och jag har nu fått flera internationella content-uppdrag som inte går att tacka nej till.  Mitt uppdrag som VD för OTW TV de senaste åren har varit att utveckla TV-sidan och parallellt driva igenom sammanslagningen av de båda OTW-bolagen. Detta är nu genomfört och jag ser tillbaka på fem fantastiskt roliga och innehållsrika år på OTW. Jag är extra stolt över åtta nya sålda TV-format under 2014, ökad omsättning och resultat, tittarrekord för Ernst-produktionerna och Polarpriset samt att vi vunnit flera TV-priser, säger Magnus Ringmar.

– Magnus har gjort ett kanonjobb med att utveckla vårt TV-erbjudande och har varit drivande i skapandet av det nya OTW. Han kommer att saknas, men vi önskar honom såklart lycka till i de internationella uppdragen han nu går till. Han överlämnar nu ett vässat affärsområde som kör på för fullt. På kort tid har vi vunnit nya uppdrag som ett resultat av sammanslagningen, säger Anders Rask.

Topprekrytering

Anna Simmingsköld och Anders Rask
Anna Simmingsköld och Anders Rask.

Till det nya affärsområdet har OTW rekryterat Anna Simmingsköld i rollen som TV-chef. Hon kommer närmast från en position som chef för MTG Creative Sales.

– Anna är en topprekrytering som är helt rätt för att leda vårt nya affärsområde. Hon har en stark bakgrund inom broadcast och förstår varumärkens behov av att kommunicera med rörlig bild i starka produktioner, säger Anders Rask.

– Det känns jättespännande att komma till OTW som har en så bred potential och jobbar med marknadens samtliga plattformar. Att få koppla samman mina erfarenheter från åren på MTG med OTW:s erbjudande, i en bransch där förutsättningarna hela tiden förändras och som blir mer och mer snabbrörlig. Jag ser verkligen fram emot att vara med på resan när vi tar OTW till nästa steg, säger Anna Simmingsköld.

Anna Simmingsköld tillträder sin roll efter sommaren.