Så blir kunden din kommunikatör

Av: Benke Carlsson

25 maj 2018

Innehåll skapat av användarna är ett billigt och effektivt sätt att stärka sitt varumärke. Här delar målgruppen själv med sig av upplevelser, eget innehåll och trovärdiga rekommendationer. Låter som en dröm, eller hur? Här ger Stina Hedin, digital specialist på OTW, sina bästa tips på hur du lyckas med användargenererat innehåll.

– När konsumenterna får vara med och publicera blir resultatet ett ärligt innehåll som lätt kan konsumeras av andra, säger Stina Hedin. Studier visar att just omdömen från andra väger tyngst vid ett köpbeslut, så detta är verkligen ett bra sätt att komma närmare din kund.

Kraften i att låta konsumenten själv publicera innehåll gör att intresset för användargenererat innehåll, UGC, ökar. I dag kan vem som helst bli ambassadör för ett varumärke och rekommendationer från andra blir allt viktigare inför ett köpbeslut. Å andra sidan kan det vara knepigt att inte länge kunna styra över vad som sägs om dina tjänster eller produkter.

Stina Hedin, som har lång erfarenhet av att arbeta med företag och organisationers satsningar, menar att det för många kan vara svårt att släppa kontrollen.

–  Att inte veta vad som kommer postas kan vara läskigt, men å andra sidan kommer du om inte annat få nyttig feedback. Nu har du möjlighet att ta till dig kritik, bemöta och förbättra. Har du en bra produkt så kommer konsumenten att gilla den och också anpassa sin post därefter, säger Stina Hedin och fortsätter:

– Rent estetiskt kan du förstås påverka publiceringen. Uppmana gärna till att vara kreativ, men ge målgruppen ett tydligt uppdrag. Bilder på produktförpackningar blir ingen viral succé. Rätt använt ökar engagemanget hos konsumenterna vilket skapar lojalitet till varumärket och en positiv bild hos följarna. Att till exempel skapa hashtag-kampanjer med ett roligt uppdrag och tydligt syfte brukar fungera bra och få riktigt stor spridning.

Vad bör man tänka på om man vill satsa på UGC?

– Det är viktigare än man tror med en strategi och tydliga mål. På så sätt kan du, till en viss del, påverka innehållet som postas. Vad vill ni uppnå med kampanjen? Vilket slags innehåll ska skapas? Vilka är det ni vill nå?

Med en kul idé och ett enkelt uppdrag är ni en bra bit på väg, menar Stina. Exempel kan vara att skapa den godaste mackan, finaste målgesten eller visa det bästa hundtricket, det ger många dansande taxar och high five-tassar i flödet! Samtidigt, för att nå hela vägen krävs en tydlig strategi och ett stort engagemang från företagets sida. Det gäller att vara väl insatt i målgruppen och på så sätt skräddarsy ett bra samarbete.

– Viktigt är också att hela tiden följa flödet och vara aktiv. Uppmuntra engagemang och få fler att vilja dela.

Vilka plattformar fungerar bäst?

– En grundregel är att välja kanal efter syfte, men spontant skulle jag säga att Instagram just nu är den mest lämpade kanalen, särskilt för hashtag-kampanjer. På Facebook har många låsta konton och delar inte innehåll i lika stor utsträckning. Om målet är video-testimonials kan däremot Youtube vara aktuellt eftersom filmerna lever så länge där. Och den egna webbplatsen såklart.

Hur kan man uppmuntra användaren att delta?

– Har du som varumärke gjort din hemläxa och vet vad målgruppen gillar, befinner sig och pratar om så ökar du chanserna för lyckad UGC, säger Stina Hedin. Människor gillar generellt sätt att synas, dela med sig och hjälpa andra. Många är bjussiga men behöver en extra skjuts, där uppmuntran och belöning är bra verktyg. Något som gör engagemanget värt mödan. Gör du en hashtag-kampanj? Gilla, re-posta, kommentera! Ett bra sätt att höja nivån på engagemang är att skapa en tävling där bästa bilden eller filmen vinner något.

Finns det några utmaningar med UGC?

– Det kan vara svårt att mäta hårda KPI:er. Det finns ingen pixel eller tydlig CTA-knapp som leder direkt till köp, så man får se det långsiktigt och i flera led. Trovärdighet skapar förtroende som i sin tur skapar köpintresse. Positionera dig som ett relevant och trovärdigt varumärke som konsumenterna gillar.