IKEA om succén: lysande resultat

Av: OTW

22 oktober 2015

IKEA:s första tv-satsning någonsin.
För idé och produktion står OTW tillsammans med Åkestam Holst.
– Vi vill testa webb-tv-formatet för att nå den yngre publik som i allt större utsträckning lämnar linjär-tv, säger Carin Jacobsson, projektledare, marknadsavdelningen IKEA Sverige.

”Vad gafflar ni om?” bygger på en uppsjö av spännande och oväntade insikter om livet i hemmet och framförallt i köket, insikter som IKEA samlat genom åren med den världsomfattande Life at home-rapporten. Den bygger på studier och undersökningar kring människors liv i och omkring köket.

Programledarna Martina Haag och Mogge Sseruwagi utforskar de nojjor och situationer som hindrar oss från att umgås mer tillsammans. Varför är det så jobbigt att bjuda över folk? Hur kan vi få med barnen i köket? Och hur ska man egentligen förhålla sig till bäst-före-datum? Till sin hjälp har de bland annat beteendevetare, sakexperter och inredningsexperten Jon Eliason som leder dem på vägen med insikter och en massa smarta inredningstips.

– Vi på IKEA är nyfikna på livet hemma, men det finns barriärer som gör att vi inte umgås mer tillsammans i och kring köket. Dessa barriärer utgör teman för femton underhållande programavsnitt, säger Carin Jacobsson.

Med satsningen på webb-tv vill IKEA förflytta konsumenternas uppfattning om företaget och i än större utsträckning uppfattas som ett nyfiket, innovativt och inspirerande heminredningsföretag. Samtidigt når IKEA ut med all sin kunskap om heminredning, något som i sin tur kan hjälpa kunderna till en bättre vardag.

– För att skapa kännedom och intresse om programserien har vi satsat rejält på digital marknadsföring och nu senast även med kommunikation på play-tjänsternas sajter, eftersom programmen har så hög kvalité så folk uppfattar det som ett ”vanligt tv-program”. Vi har även valt att satsa på bio-reklam för att dels nå en ung publik och dels få deras odelade uppmärksamhet.

Det senaste avsnittet av ”Vad gafflar ni om” har drygt 530 000 visningar på Youtube.

– Resultatet är lysande och jag är särskilt glad för allt arbete som lagts ned på att hitta intressanta och relevanta experter, allt jobb som läggs ned på detaljer och för att i största allmänhet få en så högkvalitativ slutprodukt. Så vem vet, det kanske blir en säsong till, säger Carin Jacobsson.

Alla avsnitten hittar du här!

Relaterade inlägg: