I sin första reklamsatsning någonsin vill nischbanken Nordax belysa alla val vi gör i vår vardag, från de små och obetydliga till de som kräver lite extra omtanke. Content marketing-byrån OTW står för strategi, idé, produktion.

– Vi gör dagligen tusentals små val utan att de i förlängningen spelar så stor roll, säger Per Alinder, marknadschef på Nordax. Men vissa av dem bör vi lägga mer tanke och vikt vid, och den insikten vill vi sprida. Nordax är ett komplement till storbankerna och har ett fåtal produkter som alla handlar om att fler människor kan ta genomtänka beslut för ett liv de har råd med.

Efter en pitch under hösten 2017 föll valet på OTW. Starten på samarbetet är första filmen om genomtänkta val som från och med 29 november distribueras via Facebook, Instagram och Youtube. Filmen är regisserad av OTW:s Creative Director Paul Jerndal.

– Utmaningen är att få folk att reflektera lite extra kring vissa val i livet på ett lättförståeligt och kul sätt, säger Paul Jerndal. Med den lättsamma splitscreen-formen hoppas vi fånga intresset och väcka tankar kring vilka val i livet som behöver lite extra omsorg. Vi landade i tre historier som alla kretsar kring när en förändring kräver eftertanke. Självklart har vi inspirerats av den klassiska sjukhusscenen i Tarantinos film Kill Bill.

– Det känns väldigt kul att Nordax valde oss, säger Niklas Wallenberg, Account Director på OTW. Speciellt roligt är att vi fått ett helhetsansvar; från strategi och koncept till produktion och distribution.

Filmen är gjord för både norska och svenska marknaden.

Arbetsgrupp OTW:
Niklas Wallenberg, Account Director
Paul Jerndal, Creative Director och regissör
Fiffi Kjell, Producent
Johanna Rydberg, Planner
Karin Fredriksson, Copywriter

Arbetsgrupp Nordax:
Robin Sjöblom, Creative Director
Per Alinder, Marketing Director
Charles Lumley, Growths Hacker
Angelica Karlsson, Communication and Sustainability Coordinator