OTW toppar listan i Pearl Awards

Av: OTW

26 oktober 2018

I Pearl Awards i New York prisas det bästa inom media och content marketing. OTW har tidigare tagit hem flera guld i denna internationella tävling men i år slår man rekord som en av två byråer med flest nominerade bidrag.

Flera av de nominerade bidragen har blivit riktiga succéer under året med nomineringar och guld i flera andra internationella tävlingar som t.ex. CMA London och CMA USA. I årets upplaga av Pearl Awards skickade OTW in sju bidrag och samtliga blev nominerade.

– Att lyckas få sju nomineringar är både ett personbästa för OTW samt ett bevis på att vår kreativitet håller högsta internationella klass, säger Marcus Wikner, VD på OTW.

#medsyster

Ett av projekten med flertalet nomineringar under året är #medsyster. Projektet skapades då Röda Korset önskade ett musikprojekt att lansera på internationella kvinnodagen och samtidigt nå en yngre målgrupp i urbana miljöer. De ville uppmärksamma och samla in pengar till kvinnor i kris och katastrof. Här lät man kända artister tillsammans tolka systerskap, medmänsklighet och handlingskraft. Musikvideon och låten kommunicerar att erfarenheterna är gemensamma men också att vi tillsammans har möjlighet att göra skillnad och att själva ta makten över framtiden.

Kampanjen uppfyllde samtliga mål med över en kvarts miljon spelningar på Spotify och 1,1 miljoner visningar av musikvideon på YouTube. Kampanjen resulterade också i en stor spridning i press, bland annat ett inslag i Nyhetsmorgon och en intervju i Aftonbladet.

Help! Where does the money go?

2017 lämnade Röda Korset sin vanliga insamlingskampanj och valde en annan, mer transparent väg som visar både givare och allmänhet vart pengarna går, på ett enkelt och lättillgängligt sätt. Målet var att stärka trovärdigheten och öka varumärkespreferensen genom att låta folk lära känna delar av den organisation som de aldrig kunde ha sett tidigare.

Med sociala medie-kampanjen ”Hjälp! Var går pengarna?” i kombination med tillhörande webb-tv-serie, landningssida och smart influencer marketing, lyckades Röda Korset nå ut till en ny, yngre målgrupp med ett helt nytt meddelande.

I varje episod visade Röda Korset ett område av sin verksamhet, där en influencer skulle gå bakom kulisserna för att hjälpa till och se saker som händer på nära håll. Det var en unik vinkel, och något Röda Korset hade aldrig gjort tidigare.

De fyra episoderna har fått mer än 1,5 miljoner visningar på Facebook och riktat massor av besökare till redcross.se, där de kunde hitta mer innehåll och information. Filmerna hjälpte också Röda Korset att rekrytera månatliga givare och samla in pengar trots att det inte var kampanjens primära mål.

Här är OTW:s nomineringar:

  • Volvo Cars Explorers & Global Stories, åt Volvo Cars i kategorin ”Best New Program Launch”
  • Megaproject Listing & Spirit Magagazine, åt Volvo Construction Equipment i kategorin”Best New Program Launch”
  • Help! Where does the money go?, åt Röda Korset i kategorin ”Best Use of Influencer Marketing”
  • Stop the thief: 57 dos and don’ts, åt SSF Stöldskyddsföreningen i kategorin ”Bests Use of Video”
  • Volvo FH 25 years, Celebrating a way of life, åt Volvo Trucks i kategorin ”Most Effective: Automotive”
  • #medsyster – by women, for women, åt Röda Korset i kategorin ”Most Effective: Non-profit”
  • Made for a better sleep, åt Sova i kategorin ”Most Effective: Retail, Fashion and Beauty”

Tävlingen avgörs i New York den 7:e december – Läs mer om Pearl Awards