Vad händer när personer med helt olika yrken byter jobb med varandra för en dag? Det utforskar Volvo Cars i nya tv-serien Job Swap – ett format som tagits fram av OTW för att skapa gemenskap bland medarbetarna och synliggöra den stora variationen av arbetsplatser och yrken.

I år uppmuntrar Volvo Cars sina anställda världen över att ansöka om att få testa på ett annat jobb under en dag. Totalt väljs 20 personer ut som får chansen att prova på ett helt annat yrke än sitt eget. I första avsnittet provar montören Britta Gabriel jobbet som digital designer. Utmaningen: designa en fälg till nya Volvo XC40.

Job Swap består av 20 avsnitt som publiceras kontinuerligt under året. Serien vänder sig främst till företagets över 40 000 anställda, men sprids också i Volvo Cars sociala mediekanaler och på sajten globalstories.volvocars.com.
– Redan förra året tog Volvo Cars steget att publicera en del av sin internkommunikation externt. Tack vare det kan anställda nu ta del av filmer och artiklar utan att behöva sitta innanför brandväggen. Det är viktigt för att nå ut brett, inte minst med tanke på att många jobbar i produktionen och inte har egen dator på jobbet, säger Jonas Franzén, projektledare på OTW.

Utöver att nå den interna målgruppen har serien också som syfte att få fler att söka jobb på Volvo Cars. Att visa att man erbjuder en arbetsplats med högt i tak och god stämning är en viktig konkurrensfaktor i jakten på nya talangfulla medarbetare.

Sedan drygt ett år tillbaka är OTW huvudbyrå för Volvo Cars redaktionella internkommunikation. Läs mer och se första avsnittet på: globalstories.volvocars.com.

Projektgrupp OTW
Rasmus Winther, kundansvarig

Jonas Franzén, projektledare (0766-10 83 75)

Karin Andersson, assisterande projektledare

Eric Andréasson, producent

Jimmy Scott, klippare

Victor Tarre, grafiker