När en privatperson fyller 20 får hen handla på systembolaget. När en contentbyrå fyller 20 år får den skryta, fira och springa framåt i fantastiska hastigheter.

Jonas Jonasson
Jonas Jonasson

I år är det 20 år sedan OTW grundades av Jonas Jonasson och Pär Sundberg och mycket har hänt under dessa år.
Det som började med småskalig konsultverksamhet för TV-kanaler ledde snart till ett snabbväxande företag med många grenar. Produktion av TV, tidningar, sajter, appar, event, årsredovisningar, reklamfilm, intranät – under två decennier har OTW gjort det mesta inom kommunikation och ibland har vi haft svårt att dra gränser. Vi målar inte staket, brukar vi säga. Allt annat gör vi bra.

Galna idéer, tokiga projekt och härliga medarbetare har gått som en röd tråd genom åren. Och många anser att det är just det lite knasiga, skruvade som är OTW:s signum. Inte så konstigt egentligen om man tittar på vad OTW egentligen betyder.

OTW är en förkortning av Off The Wall (vårt registrerade bolagsnamn) och enligt sägen tillkom namnet genom ett missförstånd.

När Pär Sundberg och Jonas Jonasson, som på den tiden hette Pär-Ola Jonasson, skulle registrera bolaget hade de mycket, mycket bråttom. För att kunna fakturera kunduppdrag behövde ett bolag upprättas snabbt.
Så vad skulle bolaget heta? Off The Wall, trodde Jonas, betyder att man är på gång, att det händer grejer, att man är i zonen. Stekhet. Han tänkte inte på att OTW

1. Är namnet på Michael Jacksons hyllade skiva
2. Har en helt annan betydelse

Så vad betyder egentligen Off The Wall? Det finns många tolkningar men de flesta kokar ned till att handla om extremt okonvententionellt tänkande på gränsen till galenskap. Så här säger Google
otw_def

Den svenska översättningen är ”Oväntat, plötsligt, lätt galet”. Med en sådan dopceremoni och ett sådant namn är det inte konstigt att OTW:s utveckling har gått längs otrampade stigar där det omöjliga på något sätt till slut blir möjligt. Och under 20 år hinner det bli en hel del omöjliga och möjliga saker.

Vi startade Stockholm News, en gratis kvällstidning år 2000, en genial idé av Thomas Mattson (numera chefredaktör på Expressen). Vi lade ned samma tidning efter bara fyra månader efter att Jan Stenbecks monstermaskin rullat över oss. Det finns mer att berätta om denna historia men det förtjänar ett helt eget inlägg.

Vi var först med att skapa TV-underhållning för varumärken i onlinemiljö. När vi gjorde Webb-TV med Michael Persbrandt, Markoolio och Carolina Gynning för OnOff var det många som höjde på ögonbrynen och OnOff fick helt plötsligt högre effekt på alla sina medieinvesteringar. Men bolaget låg redan illa till och bara sex månader efter lanseringen av konceptet gick OnOff i konkurs. En riktig blooper och här kan du se några bloopers från projektet

Det finns många sådana stories, projekt där vi varit för tidigt ute, haft fel analys eller påverkats av omvärldsfaktorer där vi på ett eller annat sätt kört i diket. Men det har oftast varit roligt och vi har alltid lärt oss saker.

Tack och lov överskuggas alla dikeskörningar av en stor mängd lyckade projekt och satsningar.
IKEA har vi jobbat med sedan 2000 och ett av de första uppdragen var att skapa en helt ny medarbetartidning. ReadMe, som den heter, är än i dag IKEAs viktigaste kanal till sina mer än 140 000 medarbetare. I första numret av tidningen träffade vi de två tanter som på den tiden ansvarade för att ta fram namnen på alla IKEAs produkter. Det var också de som döpte tidningen. Idag är IKEA fortfarande en av våra bästa kunder och vi gör fantastiska saker tillsammans.

Och IKEA är bara en av många älskade kunder som vi har långa relationer med.

H&M, ICA, SAS, TV4, MTG, ATG, Bonnier, Motormännen, ASSA ABLOY, Lärarnas Riksförbund och många, många, många fler har varit med och byggt denna vackra kropp som vi kallar OTW.
Vår tacksamhet är oändlig och vår kärlek stor.

Annette Nygren
Annette Nygren. Älskad och ibland fruktad av många.

Med ett järngäng kan man slå hela världen med häpnad
Man blir inte 20 år i denna bransch utan att ha de bästa medarbetarna. Detta slogs fast redan av the founding fathers Jonas Jonasson, Pär Sundberg, Anders Abenius, Patrik Brissman och Jonas Nilsson. Och det är många som gjort och gör OTW till det bolag det är idag. Jag skulle vilja nämna alla men nämner ingen av rädsla av att glömma någon. Ni vet vilka ni är! Genom åren är det många som jobbat på OTW och i många fall har vi agerat plantskola för framtida talanger.
Gemensamt för alla som rullat genom våra verksamhet är att samtliga fått sin fostran av vår oefterhärmliga kontorschef Annette Nygren. Hon praktiserar en alldeles särskild form av tough love. Men make no mistake, love it is.

OTW-öl
OTW:s egna öl framtaget av brewmeister Johan Askegård.

Den enda vägen framåt är framåt
De nästa 20 åren är svåra att förutspå men jag är säker på att OTW kommer att fortsätta göra knasiga, fantastiska och oväntade saker.
I det oväntade finns magin och därför har vi detta jubileumsår bestämt att titulera 2016 ”Det oväntade året”. Det tar sig uttryck på olika sätt men ett exempel från förra veckan är att vi lanserade vårt alldeles egna öl, framtaget av brewmeister Johan Askegård.

Vi har interna seminarier och happenings. Alla oväntade.
För våra kunder och partners kommer det också att hända saker. Inom kort skickar vi ut inbjudan till en seminarieserie som du inte får missa. Och i höst händer det mer spännande saker. Stay tuned for impact.

Hälsningar Anders Rask, vd OTW