Varför ska mitt företag finnas på Instagram?
Med tanke på att Instagram används dagligen av en stor andel svenskar i näst intill alla åldersgrupper är det som företag ett väldigt smart, kostnadseffektivt och snabbt sätt att nå ut till sin önskade målgrupp. Har du ett Instagramkonto ger det ditt företag en möjlighet att skapa en nära och mer transparent relation med era kunder och följare. Det är också ett enkelt sätt ge en snabb överblick av vilket företag ni är och vad man som kund kan förväntas hitta hos er.
Var ska man börja?
Det är viktigt att din Instagram är inställd som ett företagskonto för att du ska få tillgång till din statistik, detta fixar du lätt i inställningarna. I statistiken får du reda på aktivitet, vilken som är din följarmålgrupp och hur dina inlägg presterar. Detta är värdefull information att grunda ditt kommande innehåll och marknadsföring på.
Försök sedan att skapa ett konto som inte ser för säljigt ut. Fråga er själva: Vad får man ut av att följa just ert konto? Inspirerar ni till något? Har ni värdefulla tips att dela med er av? Hade du själv velat följa detta konto?
Andra, mer interna, frågor att reda ut är: Vem/vilka kommer ansvara för kontot? Finns det material att posta? Om inte – hur och hur ofta ska detta produceras? Hur ser publiceringsplanen ut?
Det är väldigt lätt att starta ett konto, svårare att underhålla. Därför behövs engagerade personer som ansvarar för att material tas fram, att det publiceras vid rätt tidpunkt, att ni svarar på kommentarer och ser till att kontot är allmänt aktivt. Någon behöver också ansvara för analys och uppföljning.
Story eller flöde?
Det är viktigt att skapa intresseväckande innehåll och ett inbjudande flöde. Gör en strukturerad plan så att de senaste nio uppladdade bilderna representerar vad man kan förväntas få ta del av om man väljer att följa kontot. En ny profilbesökare kommer högst troligt bara titta på flödets senast uppladdade bilder innan denne väljer att följa kontot eller klicka sig vidare.
Använd stories till sådant du vill att dina följare ska få ta del av men som kanske inte passar i flödet. Jag tycker det är ett grymt sätt att engagera följare på. Använd med fördel Instagrams egna funktioner som att lägga till musik, frågepollar, quiz och så vidare. Stories hänger bara kvar i 24 timmar och majoriteten av tittarna är troligen mestadels dina befintliga följare. Försök därför posta stories ofta. Instagrams algoritm belönar aktiva konton och den som postar konsekvent har högre chans att få mer visningar på sina kommande stories. Titta på din egen Instagram – de konton som kommer upp först i dina stories är de du senast tittade på.
Tips! Om du vill att följare ska ha möjlighet att se gamla stories kan du spara dem i kategoriserade höjdpunkter på profilen. Detta kan till exempel vara ”behind the scenes”, tidigare uppdrag ni gjort eller annat som kan vara kul för nya följare att ta del av.
När vi har ett företagskonto, behöver vi ändå markera inlägget som annons?
Nej, företaget äger sitt eget innehåll och behöver inte annonsmärka sina egna poster. Däremot ska avsändaren (företaget) ha skapat innehållet själv, eller ha tillstånd att använda materialet som postas.
Hur ofta ska vi lägga ut innehåll på Instagram?
Instagrams algoritm belönar aktiva konton. Detta kan till exempel vara att posta ofta, vara aktiv i stories eller kommentera och gilla andras konton. Målet är att skapa ett högt engagemang på varje inlägg. Från den aspekten bör ett konto vara levande och posta regelbundet, men det ska såklart vara med ett innehåll som följarna vill se. Du kommer inte vinna på att posta tio random bilder om dagen.
Hur får vi kontot att bli upptäckt i bruset?
Boosta dina inlägg genom att annonsera utvalda poster, det gör att fler kommer få upp just din post i sitt flöde. Kolla på statistiken vilken typ av inlägg som ger bäst engagemang och marknadsför dessa eller skapa nya liknande som du kan boosta. I statistiken ser du också vem som är din typiska följare. Bra att veta innan du bestämmer målgrupp att marknadsföra dig mot. Gör en budgetplan per kvartal eller år, och sprid ut marknadsföringen över tid.
Ju fler som ser och engagerar sig i ditt innehåll, desto bättre kommer det gå för ditt konto. Engagemang får du av till exempel likes, kommentarer, delningar och om ditt inlägg har sparats. Glöm därför inte att engagera följarna med hjälp av bra copy. Några enkla sätt kan vara att bjuda upp till diskussion, ställa en fråga eller be följarna ställa en fråga till dig.
Hur funkar nya Reels?
Reels är Instagrams egna videoformat som påminner om Tik Tok. Detta är helt klart värt att lägga krut på då reels oftast har längre livslängd än en bild. Publicering av Reels uppmuntras av Instagram och här har du generellt störst chans att bli sedd av nya personer i upptäckarflödet.
I Reels, precis som i stories, vinner du på att använda så mycket av Instagrams egna funktioner som möjligt: ljud, text, effekter och så vidare. Glöm inte hashtags! Du kan själv välja om din Reel bara ska finnas enbart i ditt Reels-flöde eller om den även ska synas i din huvudfeed.
Vilka siffror är viktiga och hur når vi resultat på Instagram?
Det är värdefullt att kolla hur posterna har presterat månadsvis eller kvartalsvis, och jämföra med tidigare månader eller kvartal. Jämför vilka som är era bäst presterade poster för att lära er vad just era följare gillar och figursy ert innehåll efter det.
Glöm inte att skriva ner eller printscreena statistiken kontinuerligt varje månad eller kvartal, annars har du inget att jämföra med i framtiden!
Vilket är det roligaste Instagram-materialet du själv varit med och tagit fram för kund?
Helt klart under en content-resa till fjällen i uppdrag för Volkswagen! Fick kombinera jobb med mitt favoritintresse, åka snowboard. Vi körde elbilen ID.4 GTX till Vemdalen och turade med stighudar upp för bergen, för att visa på att det går att göra roliga och actionfyllda resor med minimal påverkan på klimatet.