Näsa för nyheter

Det kanske mest självklara tipset: skapa dina egna nyheter. Det finns alltid något intressant och spännande i det som är nytt, som din publik inte redan visste. Som det nämndes i den tidigare artikeln kan två vitt skilda inställningar, ”vi är bäst” och ”det händer inget hos oss”, sätta käppar i hjulet här.

Lösningen? Tänk som en journalist och utgå från klassisk nyhetsvärdering. Ge din publik något aktuellt, något som ligger i tiden. Lyft fram det unika och personifiera storyn. Använd siffror. En tydlig kontrast eller konflikt ökar sedan intresset.

Titta i backspegeln

Grunden till de flesta goda berättelserna finns bakom oss, i såväl framgångar som misslyckanden. Ett faktum det kan vara svårt att få gehör för när tidsandan ropar kortsiktighet och kvartalsfokus. Men här har du den eftersträvansvärda trovärdigheten och autenticiteten. Vi gillar att ta del av historier om varför det blev som det blev. Statistik visar också att de har ett högt läsvärde och fungerar bra i sociala medier. Därtill skapar de en fin mix i kommunikationen som helhet. Så se till att vårda ditt arkiv.

Gilla siffror

Statistik kan vara en dröm för den som jagar nytt och spännande innehåll. Rätt använd blir den något att hänga upp idéer, tankar och åsikter på. Det gäller allt från rubriktricket ”7 av 10 tycker…” till mer avancerad grafik.

Egen statistik och egna analytiker ger ett försprång, men det finns flera vägar att gå. En är att köpa egna analyser. Det kostar en del, men ger kvalitet och trovärdighet. En annan är att samarbeta med andra, eller kombinera redan befintliga data för att få nya perspektiv och infallsvinklar. Just kombinationen av olika fakta och fler avsändare är ofta intressant i sig. Kalla det sedan datadrivet innehåll eller något annat, idag är nog den största utmaningen fortfarade att få analytiker och kreatörer att jobba ihop.

Återanvänd

Det finns flera poänger med att publicera innehåll på nytt. Så fastna inte i riktlinjer om hur ofta dina kanaler måste uppdateras. Många berättelser mår bra av att publiceras igen och nycklarna till en smart ”recycling” heter timing och kreativitet. Går du på slentrian riskerar du att upplevas som inaktuell, slö eller ointressant.

Varför inte börja med att skapa en kalender över årets viktigaste interna och externa händelser? Hur såg det ut förra året? Vad fungerade bäst? Vad kan återanvändas? Idag handlar det inte bara om datum utan kontext och synlighet. Ger du ditt innehåll rätt digital position från början blir det sökbart och i bästa fall en av dina ”evergreens” – de där berättelserna som hittas, läses och uppskattas gång på gång.

Låt publiken vara med

Någon har sagt att den effektivaste målgruppsanalysen är att prata med kundtjänst eller någon som sitter i växeln. De har stenkoll på vilka frågor som är aktuella, och att ha ett innehåll som svarar upp mot de knivigaste är väl värt att ta fram.

Det går förstås att finna mycket kunskap i varumärkesanalyser, fokusgrupper och beteendedata, men den redaktionella grunden är att ha ett genuint intresse för dem du vill nå. Det vet de som arbetar med användargenererat innehåll allt om. Ett grepp som i sig kan låta som en dröm för organisationer med pressade kommunikationsbudgetar. Om ditt innehåll skapas av besökare, konsumenter eller fans gör de jobbet åt dig. Fördelen är, förutom att det är gratis, att marknadsföringen upplevs som äkta. Andra berättar om er och era produkter eller tjänster, ofta på ett rakt och personligt sätt. Utmaningen är att du inte har kontroll på budskap eller spridning, och att community management ofta kräver mer engagemang och resurser än vad man trott från början.

Sno snyggt

Är du smart kan du använda andras innehåll och skapa ett värde via källor som inte är dina egna. Fördelarna är uppenbara. Det går snabbt, är enkelt och relativt billigt. Och det skapar möjligheter att bygga relationer med andra och att bli en naturlig del av det samtal som förs.

Samtidigt kan det bli lite väl enkelt. Är det du publicerar relevant eller bara ett eko? Här lurar faran med att bli en del av det digitala spammet och är det uppenbart att du parasiterar på andras hårda jobb finns det risk för att du uppfattas som oengagerad eller en copycat. Så grunden för all god kurering är inte att klippa och klistra utan att tillföra något eget. Här är det värt att först definiera de teman och ämnen som är kopplade till er verksamhet. Leta sedan efter källor som inte är de mest etablerade och tillför ert eget perspektiv.

Newsjacking är ett annat sätt att snabbt och billigt skapa intressant innehåll ur andras källor. Idén är enkel – genom att haka på det som händer – det andra skriver och pratar om – kan du själv ta plats i samtalet. Newsjacking kan vara intelligent, kul och tankeväckande. Den ger en känsla av att ni är med i matchen och är relevanta. För att lyckas behöver du vara snabb, ha timing och förstå den egna nyttan av en nyhet, post eller händelse. En egen vinkel, helt enkelt. Annars finns en risk att man blir krystad eller desperat vill ”haka på” saker.  Det gäller inte minst trenden att göra egna visuella varianter av redan publicerade bilder eller grafik.

Se dig omkring

Omvärldsanalys beskrivs ofta som en självklarhet och att ha koll på det som händer runt dig och din organisation är ett av de kraftfullaste verktygen för att publicera innehåll vid rätt tidpunkt. I sin enklaste form handlar det om att ta sig tid att läsa på vad andra gör, men många använder förstås system som levererar det de behöver veta.

För en kommunikatör handlar det om tre grundläggande saker: 1) kartlägg det som sker, 2) förstå varför det sker, och 3) bedöm vad det betyder för er organisation. Därefter blir det enklare att paketera och kommunicera innehållet. Ett tips är att kategorisera flödet enligt teman eller ämnen, annars blir det väldigt mycket att ta del av. Du behöver även ha koll på vilka källor som ger bäst resultat. Så inled med en bredare inventering av tänkbara källor och verktyg, men försök samtidigt undvika att från start drunkna i allt för mycket data.

Läs även del ett i serien Här har du din story: Fem attityder som sänker din storytelling

Vill du ha hjälp med din storytelling? Hör av dig till Benke Carlsson!