Vad finns det för olika annonsformat på YouTube?
I grund och botten finns det två övergripande kategorier på format för videoannonser – de som användaren kan hoppa över och de man inte kan hoppa över, sedan har respektive kategori lite olika format.
Ej överhoppningsbara annonser
Det finns två format som målgruppen inte kan hoppa över. Den ena är bumper, som är en 6 sekunds film som målgruppen behöver se innan de kan titta vidare på originalfilmen. Det finns även ett format för lite längre filmer som är 15-20 sekunder och som målgruppen behöver se för att kunna titta vidare på originalfilmen, även kallad inte överhoppningsbar in-stream.
Överhoppningsbara annonser
För annonser som går att hoppa över finns ett format som kallas Trueview in-stream som både ofta används för kortare filmer så som 15 sekunder men formatet går även att använda för längre filmer. Här kan målgruppen efter 5 sekunder välja att hoppa över annonsen om så önskas. Maxlängd för Trueview in-stream är 3 minuter och den optimala längden beror mycket på målet, målgrupp och budskap som ska förmedlas. Jag skulle ej rekommendera filmer över 1 minut, då det är svårt att fånga uppmärksamheten under en längre tid även med väldigt bra material.
Det finns också ytterligare ett format – Trueview for discovery ads, som är annonser som visas bredvid andra YouTube filmer så som i sökresultatet eller startsidan.