Alla företag är i mediebranschen brukar vi på OTW säga och det har väl aldrig varit mer sant än i dag. Till och med reklambyråerna pratar numera hellre content än annonsering och allt mer marknadsföring flyttar från köpta till ägda/egna medier. Men vad händer när alla vill kommunicera med innehåll? Finns det risk för en contenttrötthet hos mottagarna? Under våren har frågan debatterats i framförallt amerikanska medier och det finns en hel del intressant läsning om man googlar “content fatigue” eller “content shock”.

Oavsett vad man tror om contenttrötthet och innehållschock är det lätt att konstatera att konkurrensen om mottagarnas uppmärksamhet hårdnar. Det sägs till exempel att mängden information på webben kommer öka med 600 procent fram till år 2020. Allt nytt innehåll är givetvis inte marknadsföring, men det har ingen betydelse. Du måste förtjäna mottagarens tid och uppmärksamhet i varje givet ögonblick. På tunnelbanan, bussen eller gymmet. I soffan, på flyget eller framför datorn. Och vill du samtidigt sälja något, oavsett om det är en produkt eller ett budskap, är relevans och kvalitet in din kommunikation avgörande.

Så hur ska man tänka om man som vi och våra kunder ägnar sig åt content marketing? Mitt råd är att sluta tänka innehåll. Eller för att vara lite mer nyanserad, det räcker inte att bara tänka innehåll. För att nå uppsatta mål krävs att hela verktygslådan kommer till användning.

Börja med att ställa dig 10 enkla frågor:

  1. Har vi en innehållsstrategi och en redaktionell handlingsplan?
  2. Har vi en distributionsstrategi för online och offline?
  3. Editionerar och förändrar vi vårt innehåll baserat på målgrupp, kanal och kontext?
  4. Mäter vi allt vi gör, online som offline?
  5. Analyserar vi vår mätdata?
  6. Gör vi förändringar i vår innehållsstrategi och handlingsplan baserat på analyserna?
  7. Jobbar vi med att A/B-testa innehåll och paketering?
  8. Vet vi vad våra konkurrenter gör? Gör vi det bättre?
  9. Vet vi vad våra målgrupper söker efter på Google och har vi innehåll som matchar efterfrågan?
  10. Är vårt innehåll bäst på plan?

Är svaret ja på alla frågor? Grattis, du är marknadsledande!

Inte? Oroa dig inte, du är inte ensam, men det kan vara en god idé att börja bocka av listan redan i dag.

Det kommer garanterat att ge effekt.

Gustav VidlundGustav Vidlund
Affärsutvecklare på OTW Communication