Hur skapar man en prisvinnande tidningsdesign? Fredrik Öhlander, formgivaren bakom STHLM Magazine, sitter inne med svaret. I CMA i Cleveland tog magasinet guld i klasserna Best New Publication Design och Best Overall Design.

Magasinet vann även första pris i Swedish Content Awards, med följande motivering:

”Vinnaren i årets kundtidning B2B är ingen tidning – det är en upplevelse. Det är lika lekfullt som det är påkostat och som läsare vet du aldrig vad som väntar bakom nästa sida – det enda du vet är att det inte går att sluta bläddra. En kärleksbomb som vi i juryn tackar ödmjukast för och besvarar med lika mycket kärlek – och lite guld på det.”

 En fantastisk formulering. Det är exakt så man vill att läsaren ska uppfatta ens arbete. Det är också ett exempel på vad man kan uppnå när kunden ger stor frihet och har modet att sträcka ut det kreativa arbetet. Stockholms Handelskammare har varit suveräna beställare och gett extra mycket plats för designhantverket.

STHLM Magazine har en svårflörtad publik bestående av Stockholms beslutsfattare. Syftet är att inspirera och visa hur Stockholm kan bli Europas mest framgångsrika huvudstad. Utmaningen är att skapa något som når igenom bruset. Därför bestämde man sig för att lägga ned en utgivning med fyra nummer per år och istället satsa på ett longread-format med premiumkänsla i både papper och form.

Vi ville skapa ett typografiskt drivet magasin med en känsla av lekfullhet. Det roligaste med STHLM Magazine var att jag kunde strunta i alla regler och måsten och istället gå på magkänsla. Så länge typografin satt kunde jag köra på. Uttrycket i sig fick vara det bärande.

Fredrik ser ett nära samarbetet med kunden som avgörande för framgångsrik design. OTW inledde omgörningen med workshops där man skapade en gemensam bild av innehållet, och en röd tråd att jobba efter. Därefter stämde han av med kunden under designprocessen. En struktur som gav honom fria händer att ta ut svängarna och inte behöva oroa sig för detaljer.

Varifrån får du dina idéer?

 – Om det finns en möjlighet så släcker jag ned InDesign och Illustrator för en stund och tar mig bort från jobbet. Finns det utrymme att klippa och klistra eller andra sätt att vara kreativ så öppnar det upp för nya intryck och idéer. Sedan öser jag på med skisser och moodboards. Testar, plockar bort, renodlar. Samtidigt får man vara lyhörd och backa lite om kunden inte är med på noterna. Allt ska i slutändan hänga ihop och ha en god grafisk rytm.

Innan Fredrik Öhlander började på OTW arbetade han som Art director på Dinamo i Norge. Just nu är han pappaledig.

Läs STHLM Magazine här.