Planering, god karma och ett grymt team på plats. Det är Sanna Lennartssons recept för att få till en riktigt bra filminspelning. Sanna arbetar som producent på OTW och är den som ser till att alla idéer bakom rörlig bild blir verklighet.

– Få inspelningar blir som man har tänkt sig. Vi får ofta lirka med de som ska intervjuas. Inte sällan är de nervösa och svarar på ett sätt som kan bli svårt att klippa ihop. Då är min roll att få dem att känna sig bekväma, och att ställa om frågorna på ett sätt så att de inte märker att det är samma fråga. Det gör dem nämligen ofta ännu mer nervösa.

Ibland dyker en del människor inte upp. Inte sällan finns det begränsat med tid. Och miljöerna är inte heller alltid vad Sanna förväntat sig. Därför skriver hon alltid manus för oförutsägbara situationer. Oftast blir det inte alls som hon trott från början, men eftersom projektets syfte och värdeord sitter i benmärgen vet Sanna vad hon letar efter när hon väl är på plats.

– Det bästa är att eliminera så många oberäkneligheter som möjligt. Ibland finns det inga händelser eller action att filma. Då får jag snabbt anpassa mig till situa­tionen. Ska vi använda oss av grafik och animationer i stället? Finns det stillbilder? Eller kan vi skapa ett format som vi hänger upp på något vi inte tänkt på från början? Jag intervjuade Uri Geller inför hans nya programserie på Kanal 5. Han böjde en sked då det plötsligt hände något med kameran. När vi kom hem märkte 
vi att kameran hade blivit kortsluten och att allt material var förstört. Då gjorde vi istället ett inslag om detta. Vi baserade det på intervjuer med mig, fotografen och andra som träffat Uri Geller. Det blev en klickraket på Aftonbladet.

Att skapa en bra stämning på plats är också viktigt. Många som Sanna träffar och intervjuar har aldrig varit med på tv förut och då är det viktigt de får en bra upplevelse.

– Jag tror på karma. Vill du att människor ska vara snälla och medgörli­ga mot dig, var snäll och medgörlig mot dem. Mina bästa produktioner har alla en sak gemensamt: vi är ett grymt team på inspelning. Eftersom dagarna är långa och stressiga är det viktigt att alla vet vad de ska göra och stöttar och peppar varandra. När kemin är bra får det en positiv effekt på produktionen.

Går det mesta att rädda i redigeringen?

– Svaret är tyvärr nej. Dåligt ljud, en skakig kamera och brist på bra bilder och citat är svårt att hämta hem. Det mesta av det tekniska går att fixa men det blir ofta väldigt kostsamt. En ljudtvätt handlar om en timmes arbete för att fixa en sekunds ljud. Ofta är det bättre att man betalar lite extra för en ljudtekniker eller anlita professionella fotografer. Att ha med en producent på inspelning under­lättar också. Hon eller han ser till att alla bitar av pusslet fungerar tillsammans.

– Bra tv är inte billigt, men det måste inte bli jättedyrt om du prioriterar rätt. Det går att få ned kostnader om du publicerar smart och lägger fokus på rätt ställe. Jag har en bakgrund inom både traditionell tv­-produktion och det man förr kallade webb-­tv. Vad jag såg då var att man gjorde på tok för dyra produktioner för rutan och på tok för dåliga produktio­ner för webben. Min ambition har därför varit att göra tv för webben som inte ska behöva ha en broadcastprislapp.

Sanna tycker inte video och text ska ses som konkurrenter utan som kom­plement. Videon kan vara ett koncentrat av budskapet ett företag vill nå ut med. Den kan sedan fungera som en inryckare till en text eller en webbplats. Tyvärr vill många producera rörlig bild i stället för text. Eller göra video som säger samma sak som en text de redan har.

– Den rörliga bildens styrka är att mot­tagaren känner känslor som pepp, ilska, glädje eller sorg. Och vill du få ditt varumärke mer förknippat med en känsla är rörligt ”the way to go”. Var där det händer. Har ni ett event, varför inte sända live?
 En livesändning kan få nytt liv i omklippta versioner på webbplatsen. Ofta har man samlat många kunniga människor och bra talare under ett och samma tak. Varför inte låta det leva vidare?

Om Sanna …

Sanna Lennartsson, producent på OTW, började sin bana med barnprogram för SVT. Hon har betat av ett gäng produktionsbolag och har lång erfarenhet av webb-tv och nyhetssändningar, bland annat för Aftonbladet och TT. Sanna startade också Aftonbladets Viral-tv. Hon är utbildad journalist och tv-producent.

Text i all ära, men i tre fall är video och rörlig bild oslagbart

  1. När du vill visa känslor. En bild säger mer än 1000 ord, men en standardvideo är 25 bilder per sekund
  2. När du vill skapa närvaro. Den där oslagbara känslan av ”Vi är på plats”.
  3. När det händer något bildmässigt spännande i sig och det blir action i skeendet.

Är ni också intresserade utav rörlig bild? Kontakta Niklas Wallenberg om du vill veta mer om vad vi kan göra för dig!