Berättelser om våld, tragedier, missförhållanden och korruption hamnar ofta överst i våra nyhetsflöden utifrån tanken om att det är dessa historier som allmänheten helst vill läsa om. Den amerikanska nyhetssajten Huffington Post utmanar nu den gamla synen på nyheter. Grundaren Arianna Huffington vill se fler goda nyheter som fokuserar på lösningar istället för problem, för att det helt enkelt är bra journalistik.

2012 lanserade Huffington Post en avdelning för goda nyheter, med inspirerande berättelser om folk som gjorde fantastiska saker. I början av 2015 utökades idén med ett nytt tema, ”What’s Working”, en ökad bevakning av människor som kommer med lösningar på de mycket verkliga utmaningar vi som värld står inför.

– Vi lanserade Huffington Posts ”Good News” 2012 som en fristående sida för att lägga ett välbehövligt fokus på sådant som är inspirerande och positivt, berättar Arianna Huffington för tidningen Scandinavian Traveler. För att bygga vidare på framgångarna med ”Good News” startade vi ”What’s Working”, en ledarsida som spänner över alla våra avdelningar och alla våra internationella utgåvor med syftet att skapa en ny bild av journalistiken.

Det betyder inte gif-animationer med gulliga katter utan snarare berättelser om kreativitet, innovation, påhittighet och medkänsla som vanlig media alltför ofta förbiser.

Berättelser om våld, tragedier, missförhållanden och korruption hamnar ofta överst i nyhetsflödet utifrån tanken om att det är dessa historier som allmänheten helst vill se eller läsa om. På Huffington Post anser man detta vara dålig journalistik. De tror att det finns en enorm längtan efter berättelser om hur människor möter utmaningar, hur de hjälper varandra, även mitt bland våld, fattigdom och förluster.

– Att berätta om lösningar är inte bara god journalistik, det är smarta affärer, säger Arianna Huffington.

Men medierna är uppenbarligen mer fokuserade på katastrofer än på goda nyheter. Är det då tävlingen om antalet klick som sätter de dåliga nyheterna högst upp på sidan? Om Arianna Huffington har rätt, borde inte de goda nyheterna få minst lika många klick?

– På Huffington Post har vi massor av exempel på ”What’s Working”-artiklar som fått stor spridning. Allt från den dramatiska nedgången av gängrelaterat våld i Los Angeles och cigarettrökning i USA till den ökande mängden meditationskurser i skolorna och hur muslimer och judar världen över arbetar tillsammans för fred och förståelse, säger hon.

Men ofta blir de goda nyheterna skuffade åt sidan. Det känns ju fint att kunna gå till den trevliga delen av siten och läsa om den gamla damen som samlar in glasögon till de fattiga i utvecklingsländerna, men många läsare går sedan tillbaka till den Pulitzerprisvinnande delen där de ”riktiga nyheterna” finns.

– Vi tenderar att associera goda nyheter med ”hjälte”-delen i slutet av de lokala sidorna eller må bra-sidorna på Livsstils-avdelningen, eftersom det är så som många nyhetsorganisationer har behandlat goda nyheter under lång tid, säger hon. Men precis som Huffington Post gör allt fler nyhetsorganisationer de goda nyheterna och lösningsjournalistiken till en del av allt de gör, inte bara som en gullig liten notis, berättar Huffington.

– Den tid då positiva nyheter ansågs vara oseriösa är på väg att ta slut. Det innebär inte ensidig rapportering. Tvärt om, säger hon. Att återupprätta en känsla av proportioner bland nyheterna genom att korrekt återspegla verkligheten handlar absolut inte om att rapportera genom rosafärgade glasögon, säger hon.

Huffington Post är inte längre ensam om att förmedla goda nyheter. Exempelvis har Washington Post ett nyhetsbrev på söndagar som de kallar ”The Optimist”, där de skriver inspirerande artiklar om ”framgång, ambition och mod.”

Responsen från läsarna har enligt Huffington varit fenomenal, inte bara i USA. De får mycket positiv feedback i kommentarsfälten för sin rapportering.

– I slutändan handlar det om läsarna, var och en, som också måste arbeta för sina goda berättelser. Vi lever i en tid då vi har verktygen för att delta i en livfull global dialog och koppla ihop oss med varandra och med världen på sätt som vi aldrig hade kunnat föreställa oss för bara några år sedan, säger Arianna.

Den här texten är ett utdrag ur Scandinavian Traveler. Läs den fullständiga intervjun med Arianna Huffington här