Att det lilla Snapchat-spöket är här för att stanna är inget vi ska låta oss skrämmas av, tvärtom. I denna starkt växande mediekanal finns det många unika sätt att nå ut till en målgrupp som på andra sätt kan vara svår att nå.

Å nej, inte en social plattform till! Måste man vara överallt? Vi är nog många som, för varje nytt fenomen i sociala medier, känner oss allt äldre och har svårt att se nyttan med att ens försöka lära oss det nya. Dels för egen del och ännu mer för varumärket som man kanske representerar.
Vissa kallar Snapchat-appen för intuitiv, men vi är nog långt fler som anser att den, jämfört med Twitter eller Facebook, framstår som förolämpande användarovänlig. Efter flera ofruktsamma försök att förstå mig på Snapchat under det senaste året så var det till slut min 14-åriga systerson som fick visa mig hur det funkar.

Det är svårt att förstå Snapchat bara genom att läsa om det, man måste ge sig in där, följa andra och testa sig fram. Din målgrupp kanske inte finns där just nu, men du kan vara ganska säker på att de förmodligen kommer dit inom en snar framtid, och då kan det vara bra att ha koll och vara förberedd.
Så här kommer en liten snabbguide till Snapchat för företag och varför det kan vara värt att be en 12-åring nära dig om hjälp att komma igång.

Vad är Snapchat?

Snapchat finns bara mobilt. I appen laddar du upp bilder eller filmer, på dessa kan du lägga text, filter eller symboler. Du kan skicka en enskild bild till en särskild person eller posta dem så att alla som följer dig kan se. Då spelas varje bild eller film upp i kronologisk ordning, vilket skapar en ”story”. Till skillnad från andra plattformar är det alltså fritt fram att ladda upp 10 bilder eller filmer efter varandra. Det bygger bara din story.
Bilder och filmer du laddar upp ligger ute i 24 timmar och försvinner sen. Det går inte att gilla eller kommentera andras innehåll, du följer inte via ett flöde utan du måste aktivt titta på andras ”stories”.
Det finns också en del av Snapchat som heter Discover. Det är 19 olika kanaler där ledande amerikanska och engelska mediabolag postar redaktionellt innehåll. Där finns exempelvis Food Network, People, CNN och Mashable. Man kan tänka sig att det i framtiden kommer att utvecklas och erbjudas geografiskt anpassat innehåll där.

Vem använder Snapchat?

För unga är Snapchat ett förstahandsval bland sociala medier. 64{757e0bd25f25d548a449921cbe2bf4c164d4693e71b31cb36bf47a357d57d6f0} av unga mellan 16-25 i Sverige använder Snapchat ibland och 46{757e0bd25f25d548a449921cbe2bf4c164d4693e71b31cb36bf47a357d57d6f0} dagligen. De flitigaste Snapchattarna är 12-15 åriga flickor där så många som tre av fyra använder det dagligen. Dagliga Snapchatanvändare över 35 år är däremot sällsynta. (Källa: Svenskarna och internet)
Enligt en rapport från Bloomberg visas 10 miljarder filmer på Snapchat varje dag.
Snapchat har funnits i 5 år, och även om användandet ökar stadigt så är det inte många svenska företag som vågat hoppa på och testa.

Ok, min målgrupp finns på Snapchat, vad kan vi göra?

Det som vid första anblick verkar vara Snapchats svagheter är det som man som marknadsförare kan använda som styrkor när man kommunicerar med sin målgrupp på Snapchat.

Det unika. Genom att t.ex. lägga ut unika erbjudanden, koder och rabatter, som endast nås via Snapchat, kan företag bygga upp en närmare och mer exklusiv relation till sina kunder. Varje person som vill ta del av materialet måste följa dig på Snapchat och aktivt ta del av innehållet.

Det snabba. Det finns ingen historik på Snapchat, det som läggs upp händer här och nu och försvinner efter 24 timmar. Det innebär också att det är fritt fram att testa. Prova er fram och se vad som funkar för er.

Stories. Eftersom alla inlägg du gör läggs på varandra skapas en historia. Det är alltså ren och skär storytelling bara fantasin som sätter stopp för vad man kan berätta och visa. Behind the scenes, följa produktionskedjor, ögonblick från events, miniintervjuer, teasers om nya produkter, test av olika slag.

Spana. Följ många andra, se hur de gör och låt er inspireras. Men ha koll på appen varje dag, att titta en gång i veckan gör att man missar väldigt mycket innehåll.

På Snapchat kan man inte söka efter andra användare. Du måste veta exakt vad de heter på Snapchat för att kunna lägga till dem. Använd era andra sociala plattformar, såsom Instagram, Youtube och Facebook, för att berätta att ni även finns på Snapchat. Ladda upp en film på Snapchat som ni också delar i era andra kanaler eller använd ert ”Snapchat-spöke” som profilbild. Ta gärna hjälp av influencers och starka förebilder hos er målgrupp, låna ut kontot till dem och låt dem vara budbärare.

Finns det några exempel på företag som lyckats?

Jajemen, ett helt gäng faktiskt. I USA har företag som General Electric, Taco Bell, Starbucks och McDonalds stark och populär närvaro på Snapchat. De delar ut mycket erbjudanden men arbetar också med varumärkesbyggande inlägg och employer branding mot en yngre målgrupp.

Huffington Post säger sig ha en mer långsikt plan för Snapchat. De använder det för att bevaka events, galor, konserter och populära tv-serier, men också för att paketera sina nyheter på ett mer tillgängligt och lättsmält sätt, något som målgruppen tycks uppskatta.

Serien Girls på HBO har haft sitt konto sedan våren 2014 och postar smart och roligt bakom kulisserna-material.

Veckorevyn lanserade i februari Sveriges första dagliga ”tv-program” på Snapchat. Programmet, ”Beautytude” är en ”beautystory” på två minuter som sänds varje vardag klockan 16 och som sedan finns att se på Snapchat under 24 timmar.
– Veckorevyns målgrupp älskar Snapchat. Tre av fyra unga tjejer idag har Snapchat – så för oss var det självklart att sätta ett socialt tv-koncept i just den här kanalen, sa Frida Boisen, digital chef på Bonnier Tidskrifter i ett pressmeddelande vid lanseringen.
Veckorevyn är också duktiga på att använda sig av influencers och låter målgruppens idoler sköta uppdateringarna.

Kanal 5 började jobba med Snapchat under hösten 2014 inför lanseringen av Big Brothers comeback i tv-rutan.
– Vi ser vi Snapchat som en självklar plattform där vi vill befinna oss för att nå ut till en yngre, relativt svårtillgänglig, målgrupp som har övergett andra sociala medier, säger Caroline Lundgren, digital producent på Kanal 5. Där har vi chans att vara personliga, erbjuda våra följare exklusiva nyheter och en unik inblick bakom kulisserna på inspelningar, stora event så som direktsändningar och sportevenemang, men också hemma i tv-soffan hos våra profiler. Följer man Kanal 5 på Snapchat ska man få vara med där det händer, när det händer.

Malmöfestivalen var sommaren 2015 först i Sverige med att göra en rekrytering via snapchat. Malmö Stad stod inför utmaningen att nå yngre med nyheten om Malmöfestivalen. Målgruppen fanns varken på Facebook eller läste hemsidan och festivaltidningen. Man drog igång en kampanj där man annonserade ut ett sommarjobb som Snapchat-programledare för Malmöfestivalen. För att ansöka om jobbet skickade man en snap på sig själv på tio sekunder istället för ett cv.

Volvo Cars kommer nu i dagarna att lansera sin första kampanj på Snapchat. Kampanjen kommer läggas upp under kontot ”VolvoCarsGlobal” och kommer visa hur framtidens Volvobilar från deras nya CMA, compact modular archietecture, kan komma att se ut.
– Vi vill nå en yngre målgrupp och produkten vi lanserar och målgruppen vi vill nå hänger väl ihop, säger Annika Bjerstaf, pressansvarig på Volvo Cars i ett pressmeddelande.

WWF i Danmark använde sig av Snapchat för en uppmärksammad kampanj som de kallade för #thelastselfie där de lyfte fram utrotningshotade djur.