6 steg mot en trendrapport i toppklass
1. Ta reda på vad du vill veta
Utgå från mål och strategier. Vad är det du bör spana på? Koppla sedan arbetet till verksamheten och sök de områden som har störst möjlig påverkan. Du behöver göra en avgränsning, men var försiktig med att smalna av allt för tidigt. Ge plats för det oväntade.
2. Håll koll på lingot
Branschens alldeles egna retorik kan förvilla både genomförande och resultat. Så, utan att fastna akademiska definitionsutredningar, se till att alla inblandade förstår de bärande begreppen. Då blir det också lättare att ha en dialog med de som eventuellt ska genomföra undersökningar. Särskilj megatrender från de mer kortsiktiga. En trend är inte samma sak som en tendens eller ett mode. Vad är egentligen ett scenario? Vilken roll kan en ”vindtunneltestning” ha?
3. Skapa en stabil struktur
Du behöver någon form av ramverk och metodik för att hålla ihop processen. Börja med en riktigt bra frågeställning. Den bör helst bestå av en fråga, inte innehålla sitt eget svar och inte innefatta värdeomdömen. Fokusfrågan visar vilka ramar och förutsättningar som gäller. Därefter kan du ta fram mer detaljerat frågebatteri som täcker in allt det du vill ha svar på.
Inventera vilka verktyg och modeller som bäst hjälper dig formalisera jobbet. För att kunna redovisa en trend bör du till exempel förstå i vilket stadie den befinner sig. Är den i gryende finns här ett outforskat fält att ta del av, men kanske mindre data och få experter att lyssna till. Är den i sin höjdpunkt möter du ett stort intresse, men också ett brus och konkurrens från de som redan har hoppat på tåget. Ramverket underlättar även ett upprepande av analysen, det som inom forskningsvärlden kallas reproducerbarhet.
Glöm inte att sätta spaningen i ett sammanhang: när, var och hur är det mest relevant att publicera rapporten?
4. Sök rätt data
När ramverket är på plats står du inför en ny utmaning. Du behöver förstå vilka källor som bäst passar spaningens syfte. Vad finns redan? Vad behöver bearbetas? Vad saknas?
Här står du inte sällan inför fler val än vad du tänkt sig från början. Greppar du för stort blir det svårt att se vad som är relevant i mängden av data. Blir det för smalt riskerar du att missa områden eller insikter om sådant kanske påverkar på längre sikt. Här är det klokt att ta in expertis och lära av hur andra har gjort. Det är ofta bättre att söka rätt än flest när det kommer till källor.
Vilka är dina egna källor och vilka är andras? Vilka är primära, vilka är sekundära? Vad är kvantitativa data, vad är kvalitativa? Hur stor del av analysen går att göra via skrivbordsforskning och hur mycket bör vara köp av tjänster? Listan kan göras lång, men glöm inte att från början alltid kolla källans värde och trovärdighet.
Ett tips är att inleda med en inventering av vad som redan är publicerat; lokalt, nationellt och internationellt. Ett annat att tidigt söka upp experter som kan ämnet. De ger dig kunskap och ingångar till fördjupning. De gör också din rapport mer personlig och intressant. Ett tredje tips är att hela tiden hålla ögonen öppna efter intressanta case som kan förklara trendens uppkomst, roll och utveckling.
5. Kämpa med analysen
Detta är kanske den svåraste delen eftersom du nu antagligen sitter med stora mängder av data. Du ska svara mot frågorna Vad betyder detta? Och Vad bör göras? Förhoppningsvis gör ditt ramverk det lätt att prioritera och tolka materialet. Här redovisar du trenderna och vad som kännetecknar dem. Du bör även visa på dess drivkrafter och effekter. Låt dina insikter och råd vila på en stabil grund. Annars blir följden allt för många gissningar.
6. Sprid insikterna
För att vara värd sin investering behöver analysen spridas. All datan kräver en paketering som gör den till information som är enkel att förstå. Annars finns faran att du enbart pratar med redan intresserade (om det nu inte är syftet förstås). Analysen behöver bli till en rapport med ett innehåll som når din publik. Samtidigt får den inte bli till ren underhållning. Då faller idén med din framtidsspaning platt till marken. Ofta är det bra ta med frågor om målgrupper, tajming och distribution redan i steg ett. Ska rapporten lanseras med buller och bång? Skapa debatt? Genomslag i media? Vara med på mässor och evenemang? Seminarier? Utbildning? Poster och artiklar i egna kanaler?