En god framtidsspaning kan bli din kommunikativa guldgruva. Den ger dig förutsättningar att berätta om vad som påverkar dig och din bransch. Du kan visa på utveckling och nytänkande, och även vad som kan leda till stagnation och förfall. Rätt paketerat upplevs ditt innehåll som nytt, unikt och kanske till och med visionärt. På köpet blir du till en expert inom ämnet du kartlägger.

Så kommer du i gång

Utgångspunkten för all trendspaning är en genuin nyfikenhet inför vad morgondagen har att erbjuda. Du behöver läsa, lyssna och ständigt ställa frågor till världen runt dig. Metod och arbetssätt beror på mål och ambition, men det är i grunden fyra frågor som gör jobbet: Vad är det som händer? Varför händer det? Hur påverkar det oss? Vad bör vi göra nu?

Ska du inleda en omfattade analys är ett tips att ordentligt fundera kring dess mål och fokus – och inte minst vilken frågeställning (fokusfråga) du ska utgå från. Slarvar du här blir det svårt att göra nödvändiga avgränsningar. När fokusfrågan sitter är stegen ofta följande:

  1. Nuläge – se över nuläget och ha koll på historien.
  2. Samla information – spana in och bevaka omvärlden.
  3. Analysera information – till exempel via en trend- och framtidsanalys och/eller en aktörs- och konkurrentanalys.
  4. Prioritera konsekvenser – utforska vad som kommer att påverka och inte påverka verksamheten.
  5. Kommunicera resultatet – paketera och marknadsför insikterna.

Det finns förstås många etablerade modeller att använda, ett tips är att lägga lite tid på att hitta en som är lätt att jobba i och som gör underlättar en upprepning av spaningen.