Att chatta är nytt och hett!
Nja, applikationer som MSN Messenger och ICQ har funnits sedan snart 20 år, så att säga att kommunicera via chatt är nytt och hett är inte direkt sant, men att man som företag nu får möjligheten att ge sig in i chattarna – det är nytt och på väg att bli väldigt hett.

Det handlar inte längre bara om kommunikationen mellan dig och dina kompisar, din familj eller dina kollegor. Det handlar om kommunikationen mellan dig och företagen. I Asien har trenden funnits ett tag. Man använder chatt-apparna för att boka taxi, köpa biljetter eller som hjälpmedel under flygresan. För ett tag sedan hoppade Facebook på tåget genom en utveckling av deras plattform Messenger. Målet för Facebook är att Messenger skall bli en ”app för allt”, och förutom att slåss mot Apples iMessage om att döda de klassiska SMSen, eller mot Skype för att ta över videosamtalen skall det också vara en plattform där du bokar din Über, för över pengar till kompisen och sköter all kommunikation mellan dig och både personer och företag.

messenger_conversation

Ett företag som varit tidigt ut är klädkedjan Everlane. Efter en beställning använder du din chattapp för att ha en personlig dialog med företaget. Kanske du vill byta färg eller storlek på plagget du precis köpt? Samtidigt får du kvittot till mobilen där du också kan följa leveransen på väg hem till din dörr. Hotellkedjan Hyatt har också hoppat på tåget och använder Messenger som en del i sin kundtjänst för att ta emot och besvara både frågor och klagomål från sina kunder.

Vad betyder då detta för dig som företag? Jo, att tidigt hoppa på tåget och bli aktiv i chattappar kan vara väldigt klokt. Det blir en kommunikation på kundens villkor, och i en kanal som kunden själv valt. Väljer ni Facebooks Messenger som kanal är chansen mer än hyffsat stor att era kunder finns där, då de har runt 800 miljoner användare varje månad.

Business on Messenger har först lanserats till utvalda testföretag i USA, men det går redan nu att anmäla sitt intresse på messenger.com/business