otw.se
otw.se
  • Case
  • Vad vi gör
  • Aktuellt
  • Karriär
  • Kontakt
  • sv
  • en
  • otw.se
    otw.se
    • Case
    • Vad vi gör
    • Aktuellt
    • Karriär
    • Kontakt
  • sv
  • en
  • Blogg

    Röda Korset i ny kampanj om psykisk hälsa

    I Sverige lider 41 procent av befolkningen av någon form av psykisk ohälsa och antalet växer – inte minst bland yngre – och en särskild riskfaktor är socioekonomisk utsatthet. Som ett led i arbetet mot förbättrad psykisk hälsa lanserade Svenska Röda Korset i ett samarbete med OTW nyligen projektet “Hur mår du?” med fokus på att nå ut med kunskap till unga vuxna i utsatta områden.

    – Psykisk hälsa är angeläget för alla men kan vara svårt för många att prata om, vilket minskar möjligheten att få stöd. Att växa upp i hem med olika typer av socioekonomisk utsatthet medför en ökad risk för psykisk ohälsa och sjukdom, och därför är det extra viktigt för oss att nå ut till unga i just utsatta områden, säger Sara Hedrenius, rådgivare psykisk hälsa på Svenska Röda Korset.

    Under projektets inledande arbete genomfördes workshops i bland annat Tjärna Ängar i Borlänge, ett område som ofta beskrivs som socioekonomiskt utsatt. För att ta reda på vilka behov som finns hos unga i området bjöd Röda Korset in till ett möte där de fick berätta vad de saknade och önskade mer av. Resultatet visade att unga tjejer i området önskade mer fokus på psykisk hälsa. Ett koncept utvecklades tillsammans med tjejerna och lanseras nu med en serie filmer.

    – Att hänga och skapa tillsammans med de här tjejerna har varit sagolikt fint. Deras öppenhet, drivkraft och naturliga sätt att prata om hur de mår är både inspirerande och peppande. Drömmen är ju att vänner, familjer, klasskompisar, lagkompisar – alla, ska våga prata mer med varandra om hur man mår, säger Paul Jerndal, Creative Director på OTW som regisserat filmerna.

    Projektet ”Hur mår du?” rullar nu i sociala kanaler och via content display under sommaren. Filmerna kommer även släppas på Röda Korsets webbplats där de kompletteras med kunskap och konkreta tips från Röda Korsets ungdomspsykolog. På samlingssidan finns dessutom fakta, animationer som förklarar begrepp som oro och stress, personliga berättelser och intervjuer där Röda Korsets experter berättar om hur man kan ta hand om sig själv, hantera sorg eller prata med andra om svåra saker.

    “Hur mår du?” är ett treårigt projekt med fokus på unga och psykisk hälsa som stöttas av Coca-Cola i Sverige, vars medarbetare också kommer att utbildas i hur man kan vara ett stöd för någon som mår dåligt, både som chef, kollega och medmänniska. Målet är att öka kunskapen och bryta stigman inom psykisk ohälsa.

    – Om vi ska ha en chans att göra en positiv och bestående skillnad måste vi arbeta tillsammans. Därför är vårt samarbete med Röda Korset en väldigt viktig del i vårt samhällsengagemang. Genom projektet kan vi hjälpa fler och vidta åtgärder för att främja psykisk hälsa hos unga människor i Sverige, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetansvarig, Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

    hurmardu[36]

    Psykisk ohälsa i Sverige: 

    • 41 procent av befolkningen har psykiska besvär såsom ängslan, oro eller ångest
    • Var femte svensk får diagnosen depression någon gång under sin livstid
    • Socioekonomisk utsatthet är en riskfaktor för psykisk ohälsa
    • Suicid är den näst vanligaste dödsorsaken bland 14–19­åringar i Europa

     

    Källa: WHO, Svenska Röda Korset och Folkhälsomyndigheten

     

    Röda Korsets webbplats

    Inslag i SVT:s Morgonstudio

     

    Arbetsgrupp OTW: 

    • Karin Almcrantz – Kundansvarig
    • Alexandra Pettersson – Projektledare
    • Paul Jerndal – Creative Director/Regissör
    • Nozhan Radnahad – Produktionsledare/Redigerare
    • Martin Schrammel – Motion design
    • Johan Helmer & Joakim Svärdh – Fotograf
    • Martin Brusewitz – Stillbild
    Paul Jerndal
    Paul Jerndal

    Paul Jerndal

    Creative Director paul.jerndal@otw.se 070-369 32 93
    Alexandra Pettersson
    Alexandra Pettersson

    Alexandra Pettersson

    Projektledare alexandra.pettersson@otw.se 070-768 87 72
    Karin Almcrantz
    Karin Almcrantz

    Karin Almcrantz

    Account Director karin.almcrantz@otw.se 070-375 79 71
    Per Andersson i Röda Korsets julkampanj

    ”Skäms Röda Korset!” Per Andersson skäller ut hjälporganisationen i årets julkampanj

    I Röda Korsets julkampanj ”Skäms Röda Korset, skäms!” uppmanar Per Andersson människor att ge en gåva till organisationen. Men komikern har problem med att förstå budskapet och hela inspelningen urartar. Kampanj och koncept är utvecklat i samarbete mellan Per Andersson och David Bexelius på OTW.

    Stillbild från filmen När allt inte är som vanligt

    Röda korset vill minska oro och ångest i kristider

    Coronakrisen påverkar oss alla. Tusentals människor sörjer anhöriga som gått bort. Många är sjuka eller sitter isolerade i rädsla för att drabbas. På Röda Korset vet man att psykologiskt stöd är minst lika viktigt som annan hjälp i en krissituation och vill med kampanjen ”När allt inte är som vanligt” minska vår tids oro, stress och ångest.

    Röda Korset väljer OTW

    Efter att ha varit ute i upphandling har Röda Korset bestämt sig för OTW som...

    Dela inlägget

    Anställda på OTW

    Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

    och få koll på det senaste inom content marketing!

    Stockholm

    Besöksadress:
    Humlegårdsgatan 6
    114 46 Stockholm

    Postadress:
    Off the Wall Communication AB
    Box 3265
    103 65 Stockholm

    +46 8-50 55 62 00

    Göteborg

    Klädpressaregatan 1
    411 05 Göteborg

    +46 8-50 55 62 00 (vxl)

    Malmö

    Västergatan 18a
    211 21 Malmö

    +46 8-50 55 62 00

    Köpenhamn

    Folke Bernadottes Allé 5, 2
    2100 København Ø

    +45 33 13 73 83

    © Copyright OTW 2021 · info@otw.se · Läs vår integritetspolicy för information om cookies och lagring av personuppgifter.