3 TÄNK PÅ

 

1: Det går att jobba bakåt

Okej. Vi kan börja med att backa lite. Vad har en rubrik för funktion? I det gamla printsamhället var en rubrik med bokstäver nästan alltid det som mötte läsaren först och väckte intresset. På en löpsedel eller förstasida, eller kanske över axeln på någon som läste. I dag fyller även andra saker än rena textrubriker samma funktion – en stark bild, en videosnutt, eller en kort ljudfras kan på liknande sätt väcka publikens nyfikenhet.

När du tar fram en text, en bildserie, en kort eller lång film – kom alltid ihåg hur materialet kommer nå sin publik först. Det spelar väldigt liten roll hur bra en text berättar storyn om din organisations innovationskultur om ingen läser den. Materialet kommer behöva något som drar in intresset.

Och det behöver du planera för. Varje så kallat uttag av innehållet kan redan i planeringen få den önskerubrik, önskebild, eller den önskade förstasekunden film som du tror når din publik på bästa sätt. Sedan jobbar du bakåt: Hur gör du ett material som kan ha den rubrik du vill åt helt enkelt.

 

2: Det blir tydligare

Ett klassiskt säg är ”Om du inte kan sätta rubrik på det du skriver vet du nog inte vad gör”. Det är oftast sant.

Om du redan i planeringen sätter en genomtänkt arbetsrubrik vet alla inblandade tydligare vad som förväntas i produktionen. Risken för missförstånd minskar också.

 

3: Det kan bli ännu bättre

Genom att ha en tydlig målbild i produktionen kan du vara trygg med en bra lägstanivå. Då blir det också lättare att vara öppen och tillåtande för mer. För i produktionen finns alltid en nerv och duktiga människor som skapar innehåll hittar oftast lösningar som ger ännu bättre rubriker och bilder än vad du kunnat tänka ut på förhand. Det är häftigt.

 

3 HUR DÅ

 

1: Människor!

Människor älskar människor. Ska du locka in till en historia om en organisations förändringsprocess: hitta människan. Den som bestämde? Den som först tyckte pyton men som nu är stolt? Den som drog lasset i tysthet? De som mötte varandra i arbetet?

Lyft upp människan i det hela för att väcka intresset.

 

2: Detaljen!

Stora skeenden är jobbiga när du skrollar på Instagram. En enskild detalj som löste ett problem är lättare. Hitta verktyget, experimentet, långkörarmötet, personen, slumpen eller klockslaget som var en nyckel i det stora skeendet du vill förklara. Då är det lättare att rycka in uppmärksamheten. In med den detaljen i det som först möter publiken så tummen stannar till.

 

3: Statistiken!

Finns det några bilder eller ord din publik gillar? Kör vidare på det spåret! Om produkter i skogsmiljö alltid drar likes – planera för en sån bild för innehållet. Om rubriker med ordet ”Tips” ofta blir lästa – tänk på om det går att göra fler såna. Inte hjärnkirurgi, men ibland är det lätt att glömma vilka insikter du sitter på.