Så navigerar du i trenddjungeln
Med 2023 i backspegeln, omfamnar vi 2024 med öppna armar och ny energi. I samband med det nya året kommer också en mängd trendrapporter och framtidsspaningar från olika håll som ger insikter i vad 2024 kan innebära.
Analyserna och slutsatserna kan ibland vara utmanande att tolka och inte sällan går slutsatserna i olika riktningar.
Ta Ungdomsbarometerns senaste rapport som exempel, där trenderna drar i olika riktningar: att både spara och slösa, att varva ned samtidigt som man ökar tempot.
Som Planner är det mitt jobb att vara uppdaterad på omvärlden, betydande händelser och trender – och hur det påverkar människor. Jag gör research, läser statistik och studier, lyssnar på poddar och hänger på sociala medier.
Utifrån allt det materialet så gör jag analyser och sätter samman trendrapporter för våra kunder. Och framför allt, sållar ut och lyfter fram det som är relevant för dem, vad som påverkar deras verksamhet och är trender och tendenser som kommunikationen kan byggas på.
Granska rapportens bakgrund – Hur omfattande är undersökningen? Vilka deltog? Vem står bakom rapporten? Den här informationen hjälper dig att avgöra om resultaten från en rapport är relevanta för ditt arbete.
Djupdyk i trenderna – Stöter du på en trend, ta dig tid att verkligen förstå den. Fråga dig själv: varför har det här blivit en trend? Varifrån kommer den? Är den utbredd eller nischad? Vilka andra diskuterar den?Genom att titta närmare på en trend får du kontext och verktyg för att förstå hur du kan agera på trenden och vilka den är relevant för.
Om, när och hur? – Att avgöra om, när och hur man ska agera på en trend är en konst i sig. Vissa trender är mer omfattande och långlivade, medan andra är kortare mikrotrender. Båda kan dock vara kraftfulla för kommunikation. Det handlar om timing, relevans – och inte minst kreativitet: hur kan vi agera på den här trenden på ett sätt som skapar engagemang?
Bonus-tips för trendspaning – Var uppmärksam och lyssna in de samtal som du hör i kollektivtrafiken. Där kan du upptäcka en skatt av insikter och unika perspektiv. Även det minsta samtalet kan så ett frö som inspirerar och väcker nya tankar.
Så nästa gång du tar bussen, skärp sinnena och stäng av din musik eller podcast. Vem vet, kanske är det just där nästa insikt uppstår – en som kan bli gnistan till ett nytt, spännande projekt för 2024.
Nyfiken på fler tips eller behöver ni hjälp med trendspaning?
Tveka inte på att höra av dig på julia.von.sivers@otw.se