Så syns du i sökmotorerna
Det finns inget mer irriterande än att ha skapat bra innehåll, och sedan är det ingen som hittar till det. Ida Westerlind, Growth Marketing Analyst på OTW, ger sina bästa tips för SEO och att hittas i sökmotorerna.
Det finns inget mer irriterande än att ha skapat bra innehåll, och sedan är det ingen som hittar till det. Ida Westerlind, Growth Marketing Analyst på OTW, ger sina bästa tips för SEO och att hittas i sökmotorerna.
I grunden handlar det om att säkerställa att innehållet på en webbplats indexeras korrekt och gynnsamt av sökmotorer. Att arbeta fokuserat med SEO är ett sätt att ranka högre i sökresultaten vilket i sin tur leder till mer trafik till webbplatsen. SEO är alltså ett kostnadseffektivt sätt att nå sin målgrupp eller sina kunder organiskt. En viktig del i SEO är också att man lär sig förstå sin målgrupp och vad de har för informationsbehov, vilket i sin tur bygger relation och driver konverteringar. Jag skulle säga att det är en hygienfaktor att jobba med SEO om man har en webbplats idag.
Svaret är ja, men också ”det beror på”. Idag behöver vi hänga med för att inte hamna efter i vår digitala värld. Med det sagt, är det många förändringar som inte märks av eller påverkar ens egna resultat. Det gäller därför att vara selektiv och utgå från sin egen situation. Fokusera på större förändringar och anpassa om det behövs, och när tillfälle ges – hoppa på nya möjligheter.
En bra början är att göra en övergripande ämnesanalys över ämnet för att hitta nyckelord för SEO. Då får man reda på vilka sub-ämnen det finns, vilka frågor som brukar ställas och vilka begrepp som används. Sedan gäller det att titta närmare på relevanta nyckelord eller nyckelfraser utefter vilket informationsbehov målgruppen har. Här ska man utgå ifrån målgruppens sökintention, och sedan välja nyckelord efter relevans, sökvolym och konkurrens. Det bästa är att hitta nyckelord med låg konkurrens, tillräcklig sökvolym och hög relevans för målgruppen. Det finns många online-verktyg som kan hjälpa med detta!
Den klassiska ”ju fler upprepningar av nyckelordet, desto bättre”. Länge har det pratats om att ha en hög nyckelordsdensitet, alltså att en viss procent av ordet i en text ska innehålla nyckelordet. Det finns dock inget korrekt svar på det, och det kan lätt gå för långt. Att upprepa nyckelord i en text sänker kvalitén på innehållet och värdet för användaren. Idag är dessutom sökmotorerna tillräckligt smarta för att märka av onaturliga upprepningar. Det kan då få motsatt effekt med sämre rankning. Viktigast är därför hur och var nyckelordet används, inte hur ofta.
Då är det bäst att kolla grunderna och sätta dem först. Se till att textens rubriker har tydliga rubriktaggar (H1, H2..) och en metatitel. Innehåller rubriker och metatitel relevanta nyckelord eller fraser? Om inte, inkludera och anpassa. Försök också använda nyckelordet i början av texten eller i ingressen. Skapa sedan en metabeskrivning, lägg till ALT-texter till bilderna och se till att bildfilerna inte är för stora. Det är en bra grund.