otw.se
otw.se
  • Case
  • Vad vi gör
  • Aktuellt
  • Karriär
  • Kontakt
  • sv
  • en
  • otw.se
    otw.se
    • Case
    • Vad vi gör
    • Aktuellt
    • Karriär
    • Kontakt
  • sv
  • en
  • Ida Westerlind
    Blogg

    Så syns du i sökmotorerna

    Det finns inget mer irriterande än att ha skapat bra innehåll, och sedan är det ingen som hittar till det. Ida Westerlind, Growth Marketing Analyst på OTW, ger sina bästa tips för SEO och att hittas i sökmotorerna.

    Varför ska man bry sig om SEO-anpassning?

    I grunden handlar det om att säkerställa att innehållet på en webbplats indexeras korrekt och gynnsamt av sökmotorer. Att arbeta fokuserat med SEO är ett sätt att ranka högre i sökresultaten vilket i sin tur leder till mer trafik till webbplatsen. SEO är alltså ett kostnadseffektivt sätt att nå sin målgrupp eller sina kunder organiskt. En viktig del i SEO är också att man lär sig förstå sin målgrupp och vad de har för informationsbehov, vilket i sin tur bygger relation och driver konverteringar. Jag skulle säga att det är en hygienfaktor att jobba med SEO om man har en webbplats idag.

    Är det någon idé att försöka hänga med när algoritmerna ändras hela tiden?

    Svaret är ja, men också ”det beror på”. Idag behöver vi hänga med för att inte hamna efter i vår digitala värld. Med det sagt, är det många förändringar som inte märks av eller påverkar ens egna resultat. Det gäller därför att vara selektiv och utgå från sin egen situation. Fokusera på större förändringar och anpassa om det behövs, och när tillfälle ges – hoppa på nya möjligheter.

    Hur hittar vi våra nyckelord?

    En bra början är att göra en övergripande ämnesanalys över ämnet för att hitta nyckelord för SEO. Då får man reda på vilka sub-ämnen det finns, vilka frågor som brukar ställas och vilka begrepp som används. Sedan gäller det att titta närmare på relevanta nyckelord eller nyckelfraser utefter vilket informationsbehov målgruppen har. Här ska man utgå ifrån målgruppens sökintention, och sedan välja nyckelord efter relevans, sökvolym och konkurrens. Det bästa är att hitta nyckelord med låg konkurrens, tillräcklig sökvolym och hög relevans för målgruppen. Det finns många online-verktyg som kan hjälpa med detta!

    Finns det någon myt kring SEO som hänger kvar, något som är ”onödigt” att lägga tid på?

    Den klassiska ”ju fler upprepningar av nyckelordet, desto bättre”. Länge har det pratats om att ha en hög nyckelordsdensitet, alltså att en viss procent av ordet i en text ska innehålla nyckelordet. Det finns dock inget korrekt svar på det, och det kan lätt gå för långt. Att upprepa nyckelord i en text sänker kvalitén på innehållet och värdet för användaren. Idag är dessutom sökmotorerna tillräckligt smarta för att märka av onaturliga upprepningar. Det kan då få motsatt effekt med sämre rankning. Viktigast är därför hur och var nyckelordet används, inte hur ofta. 

    Om jag har 15 minuter för att snabbanpassa innehåll på en webbplats, vad ska jag göra först?

    Då är det bäst att kolla grunderna och sätta dem först. Se till att textens rubriker har tydliga rubriktaggar (H1, H2..) och en metatitel. Innehåller rubriker och metatitel relevanta nyckelord eller fraser? Om inte, inkludera och anpassa. Försök också använda nyckelordet i början av texten eller i ingressen. Skapa sedan en metabeskrivning, lägg till ALT-texter till bilderna och se till att bildfilerna inte är för stora. Det är en bra grund.

    Ida-Westerlind-600x600-01

    Idas 5 bästa tips för SEO

    1. Sätt en process från start. Tänk SEO redan i idéarbetet för innehållet och gör ämnesanalyser. Gör också checklistor över vad som behövs implementeras vid digital publicering. På det sättet kan SEO naturligt integreras i arbetsflödet.
    2. Förstå målgruppens sökintention. Utgå alltid från målgruppen och skapa en förståelse för vad de är ute efter vid en sökning. Sätt dig i deras sits och fundera på vad du skulle söka på.
    3. Fokusera på hela användarupplevelsen. Se till att du antingen möter användarens förväntningar när de landar på din sida eller överträffar dem. Det ska vara enkelt, tydligt och värdefullt att ta till sig innehållet. Längd på text, rubriker, länkar och visuella element spelar stor roll här.
    4. Tänk långsiktigt. Resultat sker inte över en natt, det tar tid. Ge extra kärlek till innehåll som har långsiktigt värde. Förutom att dessa kan ranka över tid organiskt, kan de ha ett värde över tid på webbplatsen genom exempelvis internlänkning.
    5. SEO är ett kontinuerligt och iterativt arbete. Att optimera för sökmotorer är ingen engångsföreteelse, det är ett kontinuerligt arbete. Skapa en rutin för både publicering och uppdatering av befintligt innehåll. Att ständigt optimera även det befintliga innehållet ger det längre livslängd och möjlighet till att synas i nya sammanhang.
    vokabulär digital marknadsföring

    Lär dig vokabulären för att mäta content

    Vad betyder egentligen CTR och Bounce rate? Och hur räknar man ut kampanjens CPM? Vi har sammanställt en lista med vanliga begrepp inom digital marknadsföring, distribution och analys.

    Sofia Lundgren, redaktör på OTW

    Utan vinkel – svårt att hitta läsarna

    Sofia Lundgren jobbar som redaktör på OTW och har lång erfarenhet av digitalt innehåll som når fram till den tänkta målgruppen. Här berättar hon om vikten av att sätta en bra vinkel innan du skriver.

    Här har du din story, storytelling

    Bästa tipsen vid content-torka

    Svårt att hitta nytt innehåll? Trögt att få tag på goda berättelser? Misströsta inte. Här är sju tips på var du kan leta när content-torkan infinner sig.

    Dela inlägget

    Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

    och få koll på det senaste inom content marketing!

    • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

    Stockholm

    Besöksadress:
    Humlegårdsgatan 6
    114 46 Stockholm

    Postadress:
    Box 3265
    103 65 Stockholm

    +46 8-50 55 62 00

    Göteborg

    Klädpressaregatan 1
    411 05 Göteborg

    +46 8-50 55 62 00 (vxl)

    Malmö

    Nordenskiöldsgatan 11
    211 19 Malmö

    +46 8-50 55 62 00 (vxl)

    Köpenhamn

    Folke Bernadottes Allé 5, 2
    2100 København Ø

    +45 33 13 73 83

    © Copyright OTW 2021 · info@otw.se · Läs vår integritetspolicy för information om cookies och lagring av personuppgifter.