TikTok har framför allt gått hem hos de yngre målgrupperna men börjar även klättra uppåt i åldrarna. Själv fastnar jag minst en gång om dagen och försvinner in i flödet av roliga och inspirerande klipp. Flödet anpassar sig efter mina intressen och det är svårt att inte bli beroende.

Orsaken till att TikTok blivit så populärt är att den till skillnad från exempelvis Instagram inte präglas av att visa upp ett perfekt och polerat flöde. På TikTok får man se ett kreativt och roligt innehåll som är mer äkta och personligt. Detta har lett till att många företag klurat på om TikTok är rätt plattform för dem samt hur de ska lyckas nå sin målgrupp på appen. Här kommer därför fyra konkreta tips på hur du kan ta reda på om TikTok är något för ditt företag:

Hitta din målgrupp på TikTok

TikTok är självklart inte en optimal kanal för alla företag. Men om du har en ung målgrupp under 30 år som du vill skapa en nära relation till är det klokt att utforska möjligheterna för ditt företag på TikTok. Målgruppen använder appen för att bli underhållna, inspirerade och få information om olika ämnen. Statistik visar även att 67% av användarna menar att de upptäcker nya varumärken och företag genom TikTok. Dessutom säger 83% att TikTok spelar en stor roll i deras köpbeteende.

Få grepp om TikTok-trenderna och applicera på din verksamhet

Trender såsom musikstycken, filter och roliga ljudslingor är mest centrala på TikTok och därför viktiga att hålla koll på. Många trender går ut på att göra en egen version av någon annans idé, så länge man ger cred till personen eller kontot i fråga. Det bästa sättet att se om TikTok kan vara något för ditt företag är att använda appen och se om ni får några idéer på hur ni kan applicera trenderna på er verksamhet.

Stor effekt av litet produktionsteam

Det är enkelt att komma igång med TikTok. Allt du behöver är en telefon, en videoredigeringsapp och kreativa idéer för att skapa högkvalitativt innehåll för ditt företag. Som jag nämnde tidigare styrs Tiktok inte av ett perfekt innehåll, utan av ett som känns personligt och hemmagjort. Därför behövs inte några proffskameror, studios eller stora produktionsteam vilket gör att du kan skapa nytt innehåll snabbt och effektivt.

Nå fler för mindre pengar

På TikTok skickas ditt innehåll automatiskt ut till den målgrupp som mest sannolikt kommer att interagera med innehållet. Detta säkerställer att ditt innehåll kan upptäckas av fler användare organiskt, utan att du behöver lägga ut pengar. När det kommer till direkt annonsering är det också möjligt att få betydligt mer synlighet för en betydligt mindre utgift jämfört med annonsering på andra SoMe-plattformar.