Är sociala medier, mobilt, rörligt och native advertising hetast just nu?
Ja, absolut.

Är tidningen omodern? Döende? Slut?
Nej, absolut inte.

Är det verkligen logiskt?
Ja, det är det.

Vad vi menar är att den som vill utveckla en lyckad mediestrategi måste vara ruggigt noggrann med analysen: Hur ser målgruppen ut? Var finns de? Hur når vi dem?
Och sedan ställa frågan: Vad ska vi satsa på? Webb? Eller mobilt? Eller rörligt? Eller sociala medier?
Eller en tidning?
Eller allt på en gång?

För det kan faktiskt vara så att tidningen är den som når flest och påverkar mest. Ligger det ett snyggt och slagkraftigt magasin på dörrmattan eller i brevlådan som någon annan har betalat kommer de flesta att ta upp det, bläddra och läsa. Det vet vi. Så många som mellan 80 och 90 procent, visar de flesta mätningar.

Tidningen, eller magasinet, är därför ofta en vinnare sett till hur många man verkligen når ut till. Och den trovärdighet som ligger i papperet.
Men räcker det? Ska man vara nöjd med att man når 80–90 procent av dem som får tidningen?
Nej.
Inte om man vill ta nästa steg. Inte om man vill sprida budskapet till ännu fler. Inte om man vill påverka.

När man utvecklar tidningskonceptet blir den egna webbplatsen den centrala mediekanalen. Tidningens innehåll läggs upp, kanske tillsammans med fler spännande artiklar i ämnet och nya kommentarer, kanske tillsammans med en kort film, samtidigt som innehållet boostas på Facebook, Twitter och Instagram. Till detta gör man ett nyhetsbrev till en ännu större målgrupp, däribland beslutsfattare och medier, som genom ett klick på någon av de lockande rubrikerna kommer till webbplatsen och tar del av tidningens innehåll.

För några år sedan började OTW jobba med ett stort bolag som hade som mål att skapa opinion, väcka debatt och påverka beslutsfattare. Genom en ny tidning, en ny webbplats och ett nyhetsbrev, lyckades vi enastående bra med att nå ut i andra medier och därmed till en mycket stor målgrupp.

Under 15 månader mätte vi effekten utifrån artiklar i papperstidningen, på sajten och i nyhetsbrevet. Här är resultatet, enligt analysföretaget Retriever:

  • Antal artiklar och inslag i andra medier: 613.
  • Antal läsare, tittare och lyssnare: cirka 50 miljoner.
  • Uppskattat annonsvärde: 16 miljoner kronor.
  • Uppskattat PR-värde: 30–40 miljoner kronor.

Till detta: en riksdagsdebatt.
Den gamla tidningen är kanske döende. Men den nya tidningen, tillsammans med alla nya kanaler, står stark. Länge leve tidningen.

Michael JonssonMichael Jonsson
Account Director OTW