Vi har hela listan:
Konsten att sänka en strategi
Det är aldrig kul att vara problemorienterad men eftersom många strategier brister just i kommunikationen kan det vara intressant att söka orsakerna bakom.
Du har inget mål eller syfte. En självklar insikt, men det tål att upprepas: är strategins ”varför” svagt blir den svår att kommunicera. Så lägg energi här – så blir resan garanterat lugnare och mer stabil.
Du glömmer din målgrupp. Om du inte har koll på vem du pratar med – din publik – når du inte fram med dina idéer, oberoende hur storslagna de är. Utgå alltid från att de du talar med inte vet lika mycket som ledningsgruppen. Det dyker lätt upp trösklar och frustration när missar var mottagarna i befinner sig i organisationen. Alla har inte samma förkunskaper, alla förstår inte strategi-lingot, men alla vill känna sig inbjudna. Det är lätt att slänga sig med uttryck som ”Kultur äter strategi till frukost”, men innebörden är att en plan kan vara hur bra som helst men blir svår att genomföra om den inte anpassas till organisationens klimat, kultur och värderingar.
Du tror inte på dina idéer. Inom retoriken brukar man prata om att undertexten ofta säger något annat än huvudbudskapet. Inom strategisk kommunikation kan en variant vara att en chef, mellanchef eller någon annan nyckelperson, med ansvar att föra kunskapen vidare, inte riktigt tror på innehållet. Strategin förs ut men avsändaren presenterar den lite slött, ostrukturerat eller kanske med en ironisk markering. Undertext: ”Det kommer aldrig att gå”, ”Har vi hört det förut” eller ”Men vi kör på som vanligt”? Om du inte står bakom det du vill säga, eller kanske till och med är rädd för att det ska uppröra människor är det lätt att det blir onödiga omvägar och utsvävningar.
Du paketerar slarvigt. All strategi, särskilt om den är proppfull med fakta och data, behöver dramatiseras om du vill nå fler än den insatta gruppen. Här kan det dyka upp ett motstånd eftersom detta upplevs som ytligt, lättviktigt eller till och med osant. Jag har dock aldrig mött någon som klagat på att en strategin varit ”för enkel” att förstå. Så inse attstrategipresentationer kräver sin dramaturgi och att en ogenomtänkt inledning, osammanhängande struktur eller hattig avslutning inte gör någon lycklig.
Du är svår att förstå. Strategiska redovisningar kan lätt slå i taket vad gäller krånglighet och språklig snårighet. Ibland känns managementkulturen är lite osäker inför att tydlig kommunikation ska uppfattas som något för enkelt, något alla redan visste, och då drar abstraktionsnivån i väg. Men blir det för teoretiskt och övergripande skapas lätt en känsla av ogripbarhet eller dunkelhet. Botmedlet heter konkretisering och exemplifiering.
Du tar med för mycket fakta. En klassiker och kunskapsstoppare av rang. Fyller du din berättelse med mängder av statistik och fakta skymmer volymen dess kärna. Ibland blir det bara för mycket, helt enkelt. Utmaningen är att utifrån ett tungt dokument våga välja och välja bort. Berätta i den ordning som blir mest logisk för din målgrupp. Vägen till analys och insikt går via upplevelse och våra känslor. Hur ser strategin ut som en klassisk tidningsnotis?
Du predikar för mycket. Strategin behöver kommuniceras kraftfullt och med både emfas och engagemang, och inte sällan upprepas oftare än vad man tror. Men det finns en baksida med att låta predikandet ta för mycket plats då det lätt kan slå över i förmaningar och till slut en känsla av propaganda. Ut genom dörren åker då en möjlighet till öppenhet och motivation och viljan till den eftersträvansvärda delaktigheten och dialogen.
Källor:
- The Balanced Scorecard – Kaplan, Norton (2015)
- Strategy – Freedman (2015)
- Good Strategy. Bad Strategy – Rumelt (2017)
- Story – McKee (1999)
- Form Good to Great – Collins (2001)