Är det här man ska bo?

Fastighetsbyrån har, med sina 16 lokalkontor, en naturlig närvaro i hela Göteborg och deras mäklare besitter en gedigen kunskap om staden. De har kännedom om allt från minsta servitut, återvändsgränd eller dagiskö, men detta till trots har de senaste årens överhettade bostadsmarknad gjort det svårt att bygga upp ett långsiktigt förtroende hos bostadsköparna.

Utmaning

När Fastighetsbyrån kom till OTW ville de ha hjälp med att motverka nidbilden av mäklare som en yrkesgrupp som enbart handlar om kräng, sälj och lyxkonsumtion. De ville visa på sin gedigna yrkeskunskap och visa att de är Göteborgs kunnigaste mäklare, en expert att lita på när det gäller livets största affär.
Målgruppen är alla som någon gång köpt eller kommer köpa bostad i Göteborgsområdet.

Lösning

En omfattande kampanj med en mix av rörligt och textbaserat innehåll togs fram. Det rörliga materialet var en webb-tv-serie i fyra delar, där tittarna får följa några av Fastighetsbyråns mäklare i sitt arbete. Bakom-kulisserna-moment varvades med tips på Göteborgs smultronställen och historiska aspekter av byggnadskonstruktion och stadens utformning.

Textmaterialet uppgick i 52 artiklar anpassat för webb. Artiklarna producerades utifrån klassisk nyhetsjournalistik och handlade om allt från prisnivån i olika områden och framtida byggnadsplaner i regionen till handfasta tips inför lägenhetsförsäljning och hur boendeytan kan maximeras. Materialet lanserades genom native advertising, och för att nå ut till den breda målgruppen var Göteborgs-Postens kanaler ett måste!

 

Resultat

Kampanjen är den största någonsin i sitt slag på gp.se.

Webb-tv-serien sågs av närmare 100 000 personer i snitt per episod och 50% av de som började titta såg mer än två minuter. Textdelen hade 735 012 sidvisningar och en genomsnittlig CTR på 1,1 kronor, vilket är en väldigt bra siffra.

En uppföljande mätning utförd av Inizio visade att:
Kännedomen kring Fastighetsbyråns varumärke ökade med 4%.
Attityden till Fastighetsbyråns varumärke förbättrades med 9%.
Köpintentionen ökade med 4%.
Preferensen (vilken mäklare skulle du välja?) ökade med 9%.

  • 735 012

    Sidvisningar av textdelen av kampanjen.

  • 217 816

    Unika besökare på vårkampanjen.

  • 177 195

    Unika besökare på höstkampanjen.