Malmö FF är Sveriges mest framgångsrika fotbollsförening. På herrsidan har man blivit svensk mästare 22 gånger, vunnit 15 cuptitlar och skördat internationella framgångar genom åren. Framfarten i Europa har genererat klirr i kassan, vilket har satt Malmö FF i förarsätet i svensk fotboll. På damsidan går MFF som tåget i sin resa mot eliten och har de senaste säsongerna vunnit varje serie i suverän stil.
Passionen och engagemanget för Malmö FF är stort och kraven på framgångar skyhöga. På matcherna kommer tusentals supportrar för att heja fram sitt lag, men stödet tar sig också uttryck i de digitala kanalerna där MFF årligen har miljontals besök på sin webbplats och tiotusentals följare på sociala medier. Ett exempel är Instagram, där Malmö FF är största fotbollsklubb i Sverige med sina 180 000 följare.
Nästan dagligen kommunicerar klubben ut nya inlägg och nyheter i sina kanaler. Intresse och gensvar finns alltid – oavsett om det handlar om senaste nytt inför viktiga matcher, vilket socialt ansvar man tar i samhället eller engagerande innehåll som tar med supportrarna in bakom kulisserna.
I fotbollsvärlden är det högt tempo. Det som är en nyhet ena dagen, kan snabbt bli inaktuellt och bortglömt. Utmaningen för Malmö FF är att hinna stanna upp och ta sig tid att utvärdera sina många kommunikationsaktiviteter. Vad har funkat bra och mindre bra? Vilket innehåll har engagerat mest? Och vad vill följarna se mer av?