Analys och strategi
Under 2021 förändrade Göteborg Energi prismodellen för elanvändning. Till ett upplägg med en fast grundkostnad och en rörlig del, lades en effektuttagskostnad. Vårt uppdrag var nu att förklara förändringen på ett tydligt och intresseväckande sätt för 44 500 privatkunder boende i villa. Syftet var att på ett tydligt och lättsamt sätt öka kunskapen och möjligheten till påverkan kring något som uppfattades som krångligt, svårt och tråkigt
Målet med kommunikationen var att kunderna skulle förstå den nya avgiften och på sikt också ändra sitt beteende. Utmaningarna var flera. Kundundersökningar visade att en stor del av målgruppen var ointresserade av frågor kring elanvändning. Kunskapen var låg kring vad som var effekt och de beteenden som påverkar effektkostnaden.
Vi såg därför behov av kommunikation på flera nivåer. En grundinformation för att ge allmän kunskap, en utvecklad del för ökad förståelse, samt en fördjupning för den som ville ha full insyn.
För att fånga intresset formulerades därför huvudbudskapet dubbelbottnat – Nu blir elen både dyrare och billigare. Om kunden förändrar elanvändningen kan kostnaden bli lägre då den fasta kostnaden halverades i nya avgiftsmodellen.
Webbplatsen blev navet för kommunikationen, tillsammans med sociala medier och Mina sidor. Ett postalt utskick med visuella effekter och pedagogiska förklaringsmodeller togs med i kanalstrategin.