En resa för livet

I programserien En resa för livet beger sig fyra svenska kändisar ut i världen på sitt livs resa – för att möta de barn som lever i oerhört utsatta miljöer och för att följa SOS Barnbyars arbete för att ge barnen hopp om en framtid.

Utmaning

SOS Barnbyar behöver hela tiden nya faddrar, samt bekräfta sina befintliga faddrar för att stärka deras lojalitet. Organisationen vill också visa hur deras arbete ser ut och vad det har för effekt.
OTW:s uppdrag är att med smart content marketing hjälpa SOS Barnbyar att sticka ut i jämförelse med andra ideella organisationer, för att bli valda av potentiella bidragsgivare.

Lösning

Insamling för välgörande verksamhet brukar för det mesta resultera i en gala med artister och kända människor på scen. I ”En resa för livet” vänder vi på det: Kända svenskar reser till en barnby för att möta de utsatta barnen och ta del av SOS Barnbyars arbete på plats.
På så sätt får vi starka, till 100 procent dokumentära historier där artisterna med egna ögon upplever behoven och hur arbetet i en barnby kan leda till en bättre framtid för utsatta barn. I stället för en glittrig gala får tittarna vara med SOS Barnbyar på plats.

Förutom fyra heltimmesavsnitt i huvudkanalen TV4 har filmklipp och ”behind the scenes”-material spridits i samtliga digitala och sociala kanaler hos TV4 och SOS Barnbyar. Artisterna har producerat musik som distribueras av Sony Music på exempelvis iTunes och Spotify, och intäkterna från musiken går till SOS Barnbyar.

Resultat

Att berätta historier som berör människor så starkt att de är villiga att bli faddrar och ge minst 200 kronor i månaden är inte lätt, men det är precis vad ”En resa för livet” lyckats med. Under de år som programmet sänts har miljoner tittare nåtts, och över 15 000 faddrar har tillsammans sett till att tusentals barn runt om i världen fått ett bättre liv – något som också påverkar framtida generationer.

Hos SOS Barnbyar stannar genomsnittsfaddern i tio år. Räknar man med att varje fadder betalar 200 kronor i månaden (vilket är minimibeloppet) så innebär dessa 15 000 nya givare hela 36 miljoner kronor per år till SOS Barnbyars verksamhet! En resa för livet ger effekt – på riktigt.

Den digitala spridningen har varit stor, exempelvis 1,6 miljoner enstaka klick på Facebook.

  • 15 000

    Nya faddrar under åren som programmen sänts.

  • 1 600 000

    Klick på Facebook.